Logo Planet Partners – Kolor

Budowa marki od podstaw i komunikacja w branży energetycznej

Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej – Gliwice Sp. z o.o. to spółka miejska z branży energetycznej, oferująca usługi z zakresu produkcji i dystrybucji ciepła do niemal 50 tys. gliwickich mieszkań oraz licznych instytucji, zakładów przemysłowych, obiektów oświatowych i usługowo-handlowych. W 2020 roku gliwicki PEC rozpoczął inwestycję mającą na celu stworzenie jednego z najnowocześniejszych w kraju ośrodków przetwarzania termicznego odpadów i produkcji energii ze źródeł odnawialnych – Parku Zielonej Energii.

Klient

Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej – Gliwice Sp. z o.o.

Współpraca

Długoterminowa

Rynek

Polska

Wyzwanie

W 2020 roku PEC-Gliwice zwrócił się do nas z prośbą o wsparcie w budowie od podstaw marki swojej nowej inwestycji. Wyzwanie stanowiło nie tylko kreatywne podejście do wizerunku ośrodka przetwarzania termicznego odpadów, ale przede wszystkim zbudowanie pozytywnego wizerunku potencjalnie kontrowersyjnego obiektu w oczach mieszkańców Gliwic oraz przedstawicieli administracji: radnych i władz miejskich.

W 2022 roku współpraca z PEC została rozszerzona na komunikację działań samej spółki. W obliczu niepewnej sytuacji na rynku paliw oraz nieuniknionych podwyżek cen energii i ciepła, naszym zadaniem było prowadzenie komunikacji do bezpośrednich odbiorców i wsparcie w potencjalnie kryzysowych sytuacjach.

Potrzeba stworzenia nowej marki włącznie z nazwą, warstwą wizualną i kluczowymi przekazami;

Konieczność zbudowania w oczach interesariuszy: mieszkańców i decydentów pozytywnego wizerunku PZE, pokazania korzyści z inwestycji dla społeczności lokalnej;

Potencjalne sytuacje kryzysowe, które wymagałyby naszej reakcji (podwyżki cen, przerwy w dostawach ciepła);

Konieczność rozwijania dialogu z otoczeniem lokalnym PEC i budowania pozytywnego wizerunku spółki w oczach odbiorców.

Analiza

W pierwszym etapie współpracy przyjrzeliśmy się informacjom dotyczącym jakości powietrza w Gliwicach, podobnych obiektów działających w Europie oraz reakcjom gliwiczan na wcześniejsze inwestycje. Zobaczyliśmy, że mamy potencjał do komunikowania licznych korzyści z inwestycji, spodziewaliśmy się jednak negatywnych reakcji ze strony odbiorców.

W drugim etapie monitorowaliśmy na bieżąco sytuację polskiego sektora ciepłowniczego i nastroje mieszkańców Gliwic. Niezbędne okazały się takie komunikaty, które pokażą odbiorcom, że spółka PEC-Gliwice za priorytet przyjmuje ich interes.

Jak przekonać odbiorców, że nowa inwestycja jest bezpieczna i korzystna?

Jak dotrzeć z komunikatami bezpośrednio do lokalnych odbiorców?

Jak budować wizerunek PEC jako spółki stawiającej na korzyści swoich klientów na pierwszym miejscu?

Jak przygotować się na potencjalne sytuacje kryzysowe?

Rozwiązanie

Współpracę z PEC-Gliwice rozpoczęliśmy od opracowania strategii komunikacji Parku Zielonej Energii. Nasz zespół był odpowiedzialny za stworzenie nazwy, logotypu oraz najważniejszych komunikatów dla nowej inwestycji. Nadzorowaliśmy budowę strony internetowej oraz otworzyliśmy kanał własny: Facebook. Następnie przystąpiliśmy do intensywnych działań komunikacyjnych skierowanych do bezpośredniego otoczenia: zaprosiliśmy miejskich radnych do odwiedzenia terenu inwestycji, zorganizowaliśmy punkty informacyjne dla mieszkańców w miejskich centrach handlowych, a także webinar poświęcony trendom w przetwarzaniu odpadów i innowacyjnym inwestycjom, takim jak Park Zielonej Energii. Uzupełnieniem tych działań były media relations, prowadzone w mediach lokalnych oraz branżowych, także takie o charakterze płatnym.

W późniejszym etapie współpracy nasze działania skupiły się na wizerunku samego PEC-Gliwice. Koncentrowaliśmy się na promowaniu lokalnych działań spółki i jej osiągnięć, przede wszystkim w mediach lokalnych. W dalszym ciągu prowadziliśmy działania poprzez kanały własne: profil na Facebooku i Newslettera. Promowaliśmy PEC także poprzez sylwetkę eksperta – prezesa zarządu – i plasowanie jego wypowiedzi w mediach. Istotna w bezpośredniej komunikacji z lokalnymi odbiorcami była kampania promująca oszczędne gospodarowanie ciepłem i energią, w ramach której stworzyliśmy broszurę „Oszczędzaj ciepło, energię elektryczną, obniż rachunki”.  W kwietniu 2023 roku zorganizowaliśmy konferencję prasową z mediami lokalnymi i z branży energetycznej oraz przedstawicielami władz i spółek miejskich, podczas której zaprezentowana została najnowsza inwestycja PEC: zmodernizowana oczyszczalnia ścieków przemysłowych z zakładu. Jednocześnie, w trakcie całej współpracy, monitorowaliśmy potencjalne sytuacje kryzysowe i przeciwdziałaliśmy ich występowaniu.

Opracowanie strategii komunikacji wraz z podstawami marki i kluczowymi przekazami;

Media relations na poziomie lokalnym i branżowym;

Bezpośrednie działania z decydentami i mieszkańcami Gliwic: spotkania, punkty informacyjne, konferencja prasowa, webinar z ekspertami;

Działania contentowe: opracowanie poradnika dla mieszkańców, materiały informacyjne na kanałach własnych;

Doradztwo komunikacyjne oraz przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym: opracowanie komunikatów, monitoring mediów i mediów społecznościowych.

Efekty

Efektem naszych działań było zbudowanie pozytywnego wizerunku inwestycji Park Zielonej Energii w oczach mieszkańców Gliwic i przedstawicieli administracji publicznej, co potwierdzają przychylne wpisy na profilach radnych miejskich w mediach społecznościowych. Nasza aktywność pozwoliła też spopularyzować temat PZE i PEC wśród dziennikarzy lokalnych, którzy w trakcie naszej współpracy zadawali liczne pytania na ich temat. Dużym zainteresowaniem mediów i przedstawicieli władz lokalnych cieszyła się także konferencja prasowa zorganizowana w marcu 2023, w której wziął udział m.in. Prezydent miasta, radni i prezesi spółek miejskich oraz kilkanaście redakcji mediów lokalnych i branżowych.

MEDIA RELATIONS

Obecność w kluczowych mediach branżowych: Portal Samorządowy, Zielona Gospodarka, WNP.pl

MEDIA RELATIONS

42

ponad 42 publikacje w niecały tydzień od wysyłki informacji prasowej o otwarciu nowej oczyszczalni PEC Gliwice. Publikacje w mediach o łącznym zasięgu ponad 7 mln odbiorców, na poziomie lokalnym, ogólnokrajowym i branżowym.

DZIAŁANIA LOKALNE

1000+

odtworzeń webinaru „nowa jakość gospodarowania odpadami” na YouTube od momentu jego publikacji w marcu 2022.

Chcesz zrealizować podobny projekt?

Dowiedz się więcej o naszym doświadczeniu i przekonaj się, w jaki sposób odpowiemy na Twoje potrzeby!

Narzędzie 1

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. Aenean feugiat dolor vitae neque sollicitudin, in hendrerit elit vehicula. Nullam molestie est libero, vel ornare augue lobortis quis. Pellentesque aliquet consequat mi, nec efficitur augue fringilla a. Sed ornare nec tellus et vulputate. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. Aenean feugiat dolor vitae neque sollicitudin, in hendrerit elit vehicula. Nullam molestie est libero, vel ornare augue lobortis quis. Pellentesque aliquet consequat mi, nec efficitur augue fringilla a. Sed ornare nec tellus et vulputate. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. 

Podobne realizacje

IBC Solar

Za cel naszych działań postawiliśmy przede wszystkim zbudowanie mocno rozpoznawalnej marki, pozytywnie kojarzonej z pozycją wiodącego producenta i dostawcy rozwiązań OZE na rynku i zaistnienie w świadomości odbiorców jako ekspert w dziedzinie energetyki słonecznej.

Interface

Zaplanowanie i redakcja pierwszego w Polsce trendbooka o podłogach „Podłoga ma znaczenie” pod patronatem marki Interface z udziałem niezależnych ekspertów. Zbudowanie eksperckiej pozycji marki Interface w zakresie projektowania podłóg modułowych oraz zrównoważonego rozwoju poprzez dotarcie z kluczowymi komunikatami do wyznaczonych grup docelowych.

SENER Polska

Dotarcie do głównej grupy docelowej, którą stanowią interesariusze na poziomie administracji i agencji rządowych. Dotarcie do opinii publicznej: regularna obecność ekspertów firmy w mediach w tytułach opiniotwórczych (sektora kosmicznego w Polsce), jak i w mediach informacyjnych (komentowanie kamieni milowych światowej eksploracji kosmosu).