Logo Planet Partners – Kolor

Ogólnopolska kampania edukacyjna z realnym wpływem na poprawę postrzegania osób zakażonych wirusem HIV

„HIV to problem ludzi takich jak my. Pokazanie pozytywnego obrazu osób zakażonych, wywołanie sympatii do nich, mówienie o szansach a nie zagrożeniach, pokazanie normalności osób seropozytywnych mające zmienić stereotypowy obraz ludzi żyjących z HIV” – to główna idea, którą komunikowaliśmy w ramach innowacyjnej kampanii edukacyjnej mającej na celu przeciwdziałanie dyskryminacji społecznej osób żyjących z HIV. Podjęliśmy się wsparcia komunikacyjnego tej kampanii mając świadomość jak ważnego problemu społecznego dotyka i jak ważne jest budowanie akceptacji dla osób chorych wśród społeczeństwa polskiego. Inicjatorem i pomysłodawcą kampanii było Studio Psychologii Zdrowia. Za koncepcję i kreację kampanii odpowiadała agencja Leo Burnet, a za działania Public Relations – Planet Partners.

NAGRODZONY

Klient

Studio Psychologii Zdrowia

Współpraca

Projekt

Rynek

Polska

Wyzwanie

Największym problemem osób żyjących z HIV nie jest samo zakażenie. Wyzwaniem jest alienacja i osamotnienie, jakiego doświadczają osoby zakażone kiedy przyznają się do choroby. Pozorny akcept, pozorny uśmiech, a w rzeczywistości – zmiana zachowania. Nie chcemy pracować z seropozytywnymi osobami, korzystać z tych samych sztućców, podawać im ręki. Z HIV łatwiej jest wrócić do zdrowia niż do społeczeństwa. Zakażenie można kontrolować lekami i funkcjonować z chorobą do późnej starości, nie ma jednak leku na ostracyzm. „HIV wciąż jest kojarzony w Polsce z prostytucją, homoseksualnością i narkotykami. „Normalni” ludzie uważają, że HIV ich nie dotyczy i mają niewielką wiedzę, dlatego nierzadko reagują strachem, gdy dowiadują się o czyimś zakażeniu (Stigma Index, 2011)”

pokazanie, w jaki sposób niewiedza na temat sposobów zakażenia alienuje z życia społecznego osoby z HIV

eliminowanie uprzedzeń wobec osób seropozytywnych

zwiększenie świadomości na temat bezpieczeństwa kontaktu z zakażonymi

uwrażliwienie dziennikarzy na sposób prezentacji problemu i używany w tym kontekście język

Rozwiązanie

Kampania została skierowana do zdrowych dorosłych osób, prowadzących aktywny tryb życia, mieszkańców dużych miast. Twarzą kampanii, po raz pierwszy w Polsce, została osoba seropozytywna – KASIA – aktywnie żyjąca młoda psycholog. Skoncentrowaliśmy nasze działania komunikacyjne wokół bohaterki kampanii, reprezentantki grupy osób zakażonych: młodej, wykształconej, aktywnej kobiety, mówiącej otwarcie o swoim życiu, pokazującej jego pozytywne aspekty. Zarekomendowaliśmy takie kanały komunikacji aby pozwalały one na interakcję i bezpośredni kontakt z nosicielami – były to internet, media społecznościowe, akcje miejskie, działania w szkołach – wsparte aktywnością medialną i materiałami edukacyjnymi. Umożliwienie szczerej rozmowy z zakażonymi, nawiązanie z nimi relacji miało zmienić stereotypowe postrzeganie osób seropozytywnych i pokazać, że kontakty z nimi są bezpieczne.

Strona internetowa kampanii – www.hivokryzja.pl oraz www.hivocrisy.pl

Facebook – główny kanał komunikacji

3 Spoty reklamowe (w tym z udziałem Rafała Mohra i Vienia)

Akcje miejskie – działania w przestrzeni miejskiej w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Ustce

Akcje ambientowe – zawieszki w miejscach publicznych z hasłami np.: „Siedząc obok osoby z wirusem, nie zarazisz się HIV”, „Dotykając tego samego stołu, nie zakazisz się HIV”

„Test na HIVokryzję” – 1 grudnia w Światowym Dniu AIDS goście warszawskiej restauracji mogli korzystać z kubka, używanego przez osobę seropozytywną. Kubek z napisem: „Z tego kubka piła osoba zakażona wirusem HIV” można było później kupić na Allegro, dochód ze sprzedaży przekazano na pomoc chorym

Cykl działań edukacyjnych

Wsparcie kampanii przez znane osoby m.in. Kubę Wojewódzkiego, Paulinę Młynarską, Tomasza Kamela, Agnieszkę Holland; Kampania reklamowa w mediach ogólnopolskich

Efekty

Planet Partners wspólnie z Klientem – Studio Psychologii Zdrowia otrzymało za kampanię społeczną „HIVokryzja. Wyleczmy się” nagrodę ZŁOTEGO SPINACZA w kategorii „Medycyna i Zdrowie”.

Osiągnięte statystyki kampanii: 45 wolontariuszy, 240 akcji miejskich, 450 publikacji w mediach, 8 000 materiałów merytorycznych, 13 000 odniesień do hasła HIVokryzja, 15 mln odbiorców kampanii.

ZASIĘG

15 mln

odbiorców kampanii

MEDIA RELATIONS

450

publikacji w mediach

AWARENESS

Poszerzenie świadomości na temat dróg zakażenia, dzięki dotarciu do szerokiej opinii publicznej

AWARENESS

Zmiana prezentacji problemu w mediach, uwrażliwienie dziennikarzy na język tekstów poświęconych problematyce HIV.

AWARENESS

Temat dyskryminacji osób seropozytywnych pojawił się w debacie publicznej: w Sejmie, na konferencjach poświęconych zdrowiu. Sanepid sam zgłosił akces do kampanii.

WYSTAWA ZDJĘĆ

Zwieńczeniem kampanii była wystawa zdjęć prezentujących osoby zakażone, które odważyły się na pokazanie.

Chcesz zrealizować podobny projekt?

Dowiedz się więcej o naszym doświadczeniu i przekonaj się, w jaki sposób odpowiemy na Twoje potrzeby!

Narzędzie 1

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. Aenean feugiat dolor vitae neque sollicitudin, in hendrerit elit vehicula. Nullam molestie est libero, vel ornare augue lobortis quis. Pellentesque aliquet consequat mi, nec efficitur augue fringilla a. Sed ornare nec tellus et vulputate. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. Aenean feugiat dolor vitae neque sollicitudin, in hendrerit elit vehicula. Nullam molestie est libero, vel ornare augue lobortis quis. Pellentesque aliquet consequat mi, nec efficitur augue fringilla a. Sed ornare nec tellus et vulputate. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mi justo, pretium vel magna vitae, condimentum luctus quam. 

Podobne realizacje

NATO – #ProtectTheFuture

NATO i gaming? Czy to połączenie faktycznie działa? Udowodniliśmy, że tak! Zobacz, jak przebiegła kampania #ProtectTheFuture i jak świętowaliśmy razem z graczami i przedstawicielami NATO podczas NATO Gaming Tournament.

Warszawski Maraton Fotograficzny

Nasze zaangażowanie w projekt WMF sprawiło, że jego frekwencja i opłacalność zauważalnie wzrosły, pokazując, że jest w stanie zaistnieć na mapie kulturalnych wydarzeń Warszawy.

NAGRODZONY

STARFORCE

Projekt obejmował obsługę medialną i współorganizację największego w Europie zjazdu fanów Gwiezdnych Wojen pod nazwą StarForce.