Dyskusja w celu wspólnego wypracowywania konkretnych rozwiązań, np. komunikacyjnych, we współpracy z Klientem lub współpracownikami w agencji PR to efektywna forma pracy zespołowej. Dyskusja to również dobra metoda pracy grupowej do regularnego stosowania na różnego rodzaju szkoleniach.
Dyskusja czyli wymiana zdań, opinii i poglądów w danym obszarze tematycznym, prowadzona przy zachowaniu ustalonych norm, umożliwia prowadzącemu (moderatorowi spotkania/trenerowi) uruchomienie potencjału kreatywnego grupy oraz elementów procesu grupowego i w efekcie wypracowania konkretnych wniosków i rekomendacji do zastosowania.
..
Możemy prowadzić ją w zależności od celu – zarówno w formie moderowanej (jednoznacznie ukierunkowanej, która ma doprowadzić do założonych przez nas wniosków), przez formę uporządkowaną (przyjęcie reguł dyskusji np. początkowo w dwójkach, potem w małych podgrupach, na końcu całą grupą), aż na dyskusji w formie „uwolnionej” kończąc (czyli takiej, w której to my tylko uruchamiany dyskusję i pozwalamy uczestnikom samemu decydować o kierunku rozmowy).
Jakie są plusy i minusy pracy w grupie oraz jakie korzyści możemy uzyskać, moderując odpowiednio dyskusję pracowników agencji lub prowadzoną podczas spotkań z Klientami?
MINUSY DYSKUSJI
- Stwarza możliwość wystąpienia konfliktów i braku porozumienia wśród uczestników
- To stosunkowo trudna do opanowania forma aktywności grupowej ze względu na jej dynamiczną naturę i możliwość wystąpienia silnych emocji wśród uczestników spotkania
- To forma, która bywa kłopotliwa pod względem czasowym (nieprzewidywalny czas dochodzenia uczestników do pożądanych wniosków)
- Uruchomienie dyskusji na tematy „problematyczne” lub nieznane uczestnikom na początku spotkania może spowodować „zablokowanie się grupy” i brak efektów w postaci sensownych wniosków lub wypracowanych rekomendacji
- To forma, w której de facto nie jesteśmy w stanie zaprojektować precyzyjnie całego przebiegu procesu ani zagwarantować, że grupa dojdzie do sensownych wniosków
PLUSY DYSKUSJI
- Pozwala na stosunkowo szybką i szeroką prezentację różnych opinii lub punktów widzenia uczestników
- Forma możliwa do przeprowadzenia w każdych warunkach i czasie, praktycznie bez żadnych przygotowań technicznych
- To forma pracy grupowej silnie aktywizująca i włączającą wszystkich uczestników spotkania
- Element spotkania lub szkolenia, który może dosyć gwałtownie podnieść poziom energetyczny całej grupy
- Umożliwia indywidualną prezentację i ujawnienie osobistych poglądów danego uczestnika na dany temat
- Dzięki tej formie możliwe jest uzgodnienie consensusu w wyniku przeprowadzonego procesu „pokojowych negocjacji” dotyczących danego problemu
- Stanowi bardzo dobre ćwiczenie argumentowania i przekonywania, jak również ćwiczenia w zadawaniu precyzyjnych pytań
- Pozwala na wzajemne uczenie się uczestników dyskusji poprzez przekazywanie wiedzy
- Stanowi trening kreatywnego poszukiwania rozwiązania danego problemu
…
Co zrobić, żeby dyskusja w grupie przebiegała sprawnie i efektywnie?
Kilka porad z praktyki trenerskiej i procesów moderowania dyskusji:
- Kontroluj proces oceny – dopuszczaj do oceny tylko pomysły i propozycje rozwiązań. Nie zezwalaj na osądzanie ich autorów przez innych uczestników. W dyskusji mówimy: „Moim zdaniem”, „W mojej ocenie”, etc.
- Dbaj o to, żeby każdy z uczestników mógł się swobodnie wypowiedzieć i zaprezentować swoje stanowisko lub propozycję rozwiązania danego problemu.
- Pilnuj, żeby „zbyt aktywni” uczestnicy nie zdominowali całego spotkania i dyskusji.
- Powstrzymuj się przed wydawaniem pochopnych wniosków – precyzyjnie wysłuchaj i dopytuj, o co konkretnie chodziło uczestnikowi.
- Nikogo nie lekceważ i nie pomijaj w dyskusji.
- Pilnuj głównego tematu/wątku dyskusji, aby nie pojawiło się zbyt wiele dywagacji i tematów nie przybliżających do wniosków, które chcemy wypracować.
- Twórz przyjazną atmosferę spotkania – klimat otwartości , bez agresywnych pytań i „przypierania do muru” .
- Nie przyjmuj pozycji lidera – rolą prowadzącego jest moderowanie i umożliwienie, żeby dyskusja toczyła się sprawnie głównie pomiędzy jej uczestnikami.
- Spisuj na bieżąco wnioski, a na końcu zaproponuj wspólne podsumowanie na forum.
Wpis otwiera nowy cykl publikacji na firmowym blogu. Będzie on dotyczył efektywnych metod i form pracy z Klientami oraz w zespole agencji, a także ważnych elementów, jakie należy uwzględniać projektując i realizując szkolenia dla osób dorosłych.