Dyskusja w grupie jako skuteczna forma wypracowywania rozwiązań

Dyskusja w celu wspólnego wypracowywania konkretnych rozwiązań, np. komunikacyjnych, we współpracy z Klientem lub współpracownikami w agencji PR to efektywna forma pracy zespołowej. Dyskusja to również dobra metoda pracy grupowej do regularnego stosowania na różnego rodzaju szkoleniach.

Dyskusja czyli wymiana zdań, opinii i poglądów w danym obszarze tematycznym, prowadzona przy zachowaniu ustalonych norm, umożliwia prowadzącemu (moderatorowi spotkania/trenerowi) uruchomienie potencjału kreatywnego grupy oraz elementów procesu grupowego i w efekcie wypracowania konkretnych wniosków i rekomendacji do zastosowania.

..

Możemy prowadzić ją w zależności od celu – zarówno w formie moderowanej (jednoznacznie ukierunkowanej, która ma doprowadzić do założonych przez nas wniosków), przez formę uporządkowaną (przyjęcie reguł dyskusji np. początkowo w dwójkach, potem w małych podgrupach, na końcu całą grupą), aż na dyskusji w formie „uwolnionej” kończąc (czyli takiej, w której to my tylko uruchamiany dyskusję i pozwalamy uczestnikom samemu decydować o kierunku rozmowy).

Jakie są plusy i minusy pracy w grupie oraz jakie korzyści możemy uzyskać, moderując odpowiednio dyskusję pracowników agencji lub prowadzoną podczas spotkań z Klientami?

MINUSY DYSKUSJI

  • Stwarza możliwość wystąpienia konfliktów i braku porozumienia wśród uczestników
  • To stosunkowo trudna do opanowania forma aktywności grupowej ze względu na jej dynamiczną naturę i możliwość wystąpienia silnych emocji wśród uczestników spotkania
  • To forma, która bywa kłopotliwa pod względem czasowym (nieprzewidywalny czas dochodzenia uczestników do pożądanych wniosków)
  • Uruchomienie dyskusji na tematy „problematyczne” lub nieznane uczestnikom na początku spotkania może spowodować „zablokowanie się grupy” i brak efektów w postaci sensownych wniosków lub wypracowanych rekomendacji
  • To forma, w której de facto nie jesteśmy w stanie zaprojektować precyzyjnie całego przebiegu procesu ani zagwarantować, że grupa dojdzie do sensownych wniosków

PLUSY DYSKUSJI

  • Pozwala na stosunkowo szybką i szeroką prezentację różnych opinii lub punktów widzenia uczestników
  • Forma możliwa do przeprowadzenia w każdych warunkach i czasie, praktycznie bez żadnych przygotowań technicznych
  • To forma pracy grupowej silnie aktywizująca i włączającą wszystkich uczestników spotkania
  • Element spotkania lub szkolenia, który może dosyć gwałtownie podnieść poziom energetyczny całej grupy
  • Umożliwia indywidualną prezentację i ujawnienie osobistych poglądów danego uczestnika na dany temat
  • Dzięki tej formie możliwe jest uzgodnienie consensusu w wyniku przeprowadzonego procesu „pokojowych negocjacji” dotyczących danego problemu
  • Stanowi bardzo dobre ćwiczenie argumentowania i przekonywania, jak również ćwiczenia w zadawaniu precyzyjnych pytań
  • Pozwala na wzajemne uczenie się uczestników dyskusji poprzez przekazywanie wiedzy
  • Stanowi trening kreatywnego poszukiwania rozwiązania danego problemu

Co zrobić, żeby dyskusja w grupie przebiegała sprawnie i efektywnie?

Kilka porad z praktyki trenerskiej i procesów moderowania dyskusji:

  • Kontroluj proces oceny – dopuszczaj do oceny tylko pomysły i propozycje rozwiązań. Nie zezwalaj na osądzanie ich autorów przez innych uczestników. W dyskusji mówimy: „Moim zdaniem”, „W mojej ocenie”, etc.
  • Dbaj o to, żeby każdy z uczestników mógł się swobodnie wypowiedzieć i zaprezentować swoje stanowisko lub propozycję rozwiązania danego problemu.
  • Pilnuj, żeby „zbyt aktywni” uczestnicy nie zdominowali całego spotkania i dyskusji.
  • Powstrzymuj się przed wydawaniem pochopnych wniosków – precyzyjnie wysłuchaj i dopytuj, o co konkretnie chodziło uczestnikowi.
  • Nikogo nie lekceważ i nie pomijaj w dyskusji.
  • Pilnuj głównego tematu/wątku dyskusji, aby nie pojawiło się zbyt wiele dywagacji i tematów nie przybliżających do wniosków, które chcemy wypracować.
  • Twórz przyjazną atmosferę spotkania – klimat otwartości , bez agresywnych pytań i „przypierania do muru” .
  • Nie przyjmuj pozycji lidera – rolą prowadzącego jest moderowanie i umożliwienie, żeby dyskusja toczyła się sprawnie głównie pomiędzy jej uczestnikami.
  • Spisuj na bieżąco wnioski, a na końcu zaproponuj wspólne podsumowanie na forum.

 

Wpis otwiera nowy cykl publikacji na firmowym blogu. Będzie on dotyczył efektywnych metod i form pracy z Klientami oraz w zespole agencji, a także ważnych elementów, jakie należy uwzględniać projektując i realizując szkolenia dla osób dorosłych.

Facebook
Twitter
LinkedIn

RAPORTY

W naszym raporcie przenalizowaliśmy jaki jest rodzimy obszar IT w sektorze kosmicznym, z dwóch perspektyw – od strony rozwoju biznesu i realizowanych projektów, ale też okiem przedstawicieli działów HR badanych przez nas podmiotów. Po wykonaniu przedmiotowego badania, widzimy już jak niesamowicie fascynującym światem jest sektor kosmicznego IT.

WARTO WIEDZIEĆ

TAGI

Zainteresował Cię ten insight?

Dowiedz się więcej o naszym doświadczeniu i przekonaj się, w jaki sposób odpowiemy na Twoje potrzeby!

Podobne publikacje

Pracując na stanowiskach kreatywnych, można szybko dostrzec, że w tego typu pracy liczą się nie tylko pomysły, ale także umiejętność efektywnego zarządzania czasem. Dobrze dobrany zestaw narzędzi może przyspieszyć i usprawnić wykonywanie obowiązków każdemu, kto na co dzień zmaga się z tworzeniem treści. W tym artykule przedstawimy kilka niezawodnych rozwiązań, które pozwolą odciążyć Cię od rutynowych zadań i ułatwić Twój codzienny proces projektowania oraz sprawić, że przyszłe ASAPy faktycznie będą realizowane tak szybko, jak to możliwe.

Gdy wyszukujemy w sieci frazę „przemysł i komunikacja” wśród wyników najczęściej pojawiają się hasła związane z transmisją danych, wydajną komunikacją sieciową, porozumiewaniem się robotów, Internetem Rzeczy (IoT) czy Przemysłem 4.0. I bardzo słusznie, jednak nie o takiej komunikacji będę dziś pisać. W zamian pokażę na przykładzie czterech różnych obszarów, że przemysł – podobnie jak każda inna branża – potrzebuje przemyślanej strategii komunikacji opartej o działania PR, które są dopasowane do celów biznesowych firmy i różnych grup odbiorców.