Logo Planet Partners – Kolor

Cztery portale społecznościowe, których nie znasz, a powinieneś

Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, LinkedIn czy TikTok to kanały social media, które zna niemal każdy. Ich pojawienie się zrewolucjonizowało nie tylko sposób komunikacji czy nawiązywania kontaktów międzyludzkich, ale także znacząco skróciło dystans pomiędzy markami i ich odbiorcami. Oficjalny profil firmy na Facebooku czy obecność na LinkedIn to już niemal marketingowy must have. Jakie mniej popularne portale społecznościowe warto poznać, aby się wyróżnić?

QUORA – Pytaj i odpowiadaj

Czym jest Quora?

Z PR-owego punktu widzenia to platforma wręcz stworzona do dzielenia się wiedzą przez ekspertów z niemal każdej branży. Portal łączy tych, którzy lubią zadawać pytania i chcą wiedzieć więcej z tymi, którzy chcą na nie odpowiadać.

Witryna działa od 2010 roku, a jej założycielami są Adam D’Angelo i Charlie Cheever, jedni z kilku ojców chrzestnych sukcesu Facebooka. Znajomość technologicznego środowiska i  doświadczenie w budowaniu popularności kanałów społecznościowych pozwoliła im zbudować społeczność setek milionów użytkowników. W pierwszych miesiącach działalności platforma była dostępna tylko dla tych, którzy otrzymali do niej zaproszenie, co sprawiało wrażenie ekskluzywności i przyciągnęło do serwisu m.in. znanych dziennikarzy technologicznych, poszukujących ciekawych informacji.

Jak wykorzystać Quora w działaniach marketingowych?

Nieograniczony zakres tematów poruszanych w społeczności quora.com sprawia, że swoje miejsce  w niej znajdzie niemal każdy ekspert i każda marka. Codziennie pojawiają się tam tematy naukowe, technologiczne, ciekawostki, ale też pytania o porady w zakresie zdrowia czy życia prywatnego. Jak w większości mediów społecznościowych, tak i tutaj, warto jednak określić obszar swoich kompetencji i budować zaufanie użytkowników poprzez jakościowe i merytoryczne treści.

Nie znajdziemy tutaj standardowych lajków czy serduszek, ale system oparty na znanym w internecie mechanizmie hot or not. Użytkownicy mogą ocenić każdą publikację jako „upvote”, a więc ciekawą i wartą polecenia lub „downvote” w przypadku tych, które ich zdaniem nie są warte promowania. Serwis daje także możliwość komentowania wpisów, udostępniania ich na własnym profilu oraz filtrowania treści po kategoriach tematycznych i budowania własnych społeczności wokół danego tematu. Marki i osoby, które chcą dzielić się swoją wiedzą, ale chciałyby to robić w formie bardziej profesjonalnej niż na Facebooku, a mniej oficjalnej niż na LinkedIn mogą uznać Quora za doskonały kompromis. Regularne publikowanie jakościowych i merytorycznych treści oraz umiejętność zadawania ciekawych pytań pozwalają zbudować tu międzynarodową grupę realnie zainteresowaną danym tematem.

DISCORD – Docieraj (nie tylko) do graczy

Kto używa Discorda?

Discord.com jest obecnie uważany za medium społecznościowe, założony został jednak jako komunikator. Platforma powstała  2015 roku dla gamerów z całego świata i miała umożliwiać im wspólną rozgrywkę, ułatwić kontakt i pozwolić na organizację własnych przestrzeni w chmurze. Użytkownicy mogą bezpłatnie tworzyć swoje serwery i nimi zarządzać. Od nich zależy też czy będą one publiczne, czy prywatne, a więc dostępne jedynie dla tych, którzy zostaną zaproszeni do ich współdzielenia.

Obecnie platforma liczy około 150 milionów użytkowników i jest jednym z najpopularniejszych  narzędzi do komunikacji oraz oglądania i udostepnienia streamów wśród graczy. Z biegiem czasu witryna przyciągnęła również innych użytkowników i na discord.com znajdziemy obecnie także grupy skupione wokół innych zainteresowań jak różne gałęzie nauki, gotowanie czy sport.

Discord w komunikacji marki – czy warto?

Działania promocyjne na tej platformie są zdecydowanie trudniejsze niż w przypadku innych, popularnych kanałów. Wynika to ze struktury Discorda, który nie ma tzw. „feeda”, na którym można publikować treści, docierające do szerokiej widowni. Każdy serwer i zgromadzona wokół niego społeczność to pojedynczy kanał komunikacji, co dla marketingowców może stanowić wyzwanie. Tak rozproszone grupy odbiorców wymuszają przejście z systemu ogólnej komunikacji, do której przyzwyczaił nad Facebook czy Instagram, do działań celowanych, kierowanych indywidualnie do poszczególnych kategorii odbiorców.

Pomimo trudności Discord ma ogromny potencjał komunikacyjny, który zauważa coraz więcej światowych marek, eksperymentujących ze swoją obecnością na tym kanale.  Jego znajomość to must have dla wszystkich tych, dla których główną grupą docelową są gamerzy, ale nie tylko. Do tej pory właściciele platformy nie zdecydowali się na wprowadzenie płatnych reklam, zatem budowanie pozycji marki możliwe jest tutaj tylko organicznie. Warto jednak rozważyć dołączenie do witryny i stworzenie firmowego serwera, aby móc udostępniać w jednym miejscu kluczowe treści, prowadzić transmisje live czy zyskać kolejne narzędzie do kontaktu z klientami. Jeśli popularność Discorda ciągle będzie rosła, społeczność budowana cierpliwie wokół marki może za jakiś czas odpłacić się ogromnym potencjałem.

REDDIT – Poznaj swoich odbiorców

Czy warto być na Reddit?

Platforma reddit.com to jedno z mniej wymagających mediów społecznościowych pod względem opracowywania treści. Witryna istnieje od 2005 roku i ma formę nowoczesnych forów, na których użytkownicy udostępniają ciekawe ich zdaniem materiały, przemyślenia czy pytania. Większe znaczenie niż wyróżniając się grafiki czy slogany, ma tutaj umiejętność dyskusji i włączania się w społeczności. Ciekawa treść i konsekwentne budowanie lojalności innych użytkowników to klucz do sukcesu na tej platformie.

Reddit składa się z wielu przeplatających się ze sobą społeczności, wokół których użytkownicy gromadzą się z powodu wspólnego hobby, zawodu czy idei.  Tworzą tak zwane „subreddity”, które traktują jak grupę zaufanych osób, mających wspólne cele i poglądy. Wejście do już zbudowanej społeczności jest możliwe, wymaga jednak dużego wyczucia i ostrożności. Zbyt częsta komunikacja lub czysto marketingowe publikacje, mocno odbiegające od przyjętego stylu grupy mogą sprawić, że nowy użytkownik będzie traktowany jak intruz i lekceważony.  Wytrwałość i jakościowe publikacje oraz komentarze są kluczowe do zbudowania pozycji na tej platformie.  Podobnie jak w przypadku Quora, także tutaj każdy użytkownik może decydować o wartości poszczególnych treści, głosując strzałką w dół lub w  górę.

Reddit, a marketing

Aby wykorzystywać potencjał reddit.com w działaniach komunikacyjnych i marketingowych wcale nie trzeba publikować tam treści w imieniu marki lub prowadzić kampanii promocyjnych. Ze względu na charakterystykę tego medium i otwarte dzielenie się problemami, przemyśleniami i potrzebami przez najróżniejsze grupy społeczne – platforma stanowi doskonałe źródło wiedzy dla tych, którzy planują kierowaną do nich komunikację. Nie chcąc otwierać kolejnego konta marki w mediach społecznościowych, warto rozważyć obecność na Reddit w roli obserwatora i korzystać z tego źródła insightów, aby lepiej poznać swoją grupę docelową.

PINTEREST – Inspiruj obrazem

Kto korzysta z Pinteresta?

Pinterest.com to wizualny portal społecznościowy, z którego korzystają osoby szukające inspiracji w różnych obszarach. Wcześniej to Instagram był uważany za kanał wykorzystujący trend wyższości zdjęć i wideo nad tekstem, jednak na Pintereście znajdziemy go jeszcze mniej. Struktura platformy jest bardzo prosta i inspirowana tradycyjną tablicą korkową, do której przypinamy inspirujące nas ilustracje. Zamiast „Lubię to” mamy tutaj do dyspozycji przycisk „Zapisz”, za pomocą którego kolejne materiały są dodawane do naszej tablicy. Każdy użytkownik może dzielić ją na foldery o dowolnej nazwie, co pozwala porządkować inspiracje na przykład według kategorii tematycznych czy czasu dodania.

Interakcja pomiędzy profilami działa tutaj podobnie, jak w przypadku Instagrama. Wrzucane przez innych „piny” można komentować, a interesujących twórców śledzić poprzez funkcję „Obserwuj”. Tablica każdego użytkownika składa się z dwóch części: treści opublikowanych przez niego oraz tych, pochodzących od innych autorów, które przypiął na swojej tablicy. W ten sposób Pinterest umożliwia znajdowanie użytkowników o podobnym guście i zainteresowaniach. W ramach kanału dostajemy także możliwość wysyłania wiadomości do poszczególnych użytkowników.

Pinterest w komunikacji produktów i marek

Pinterest to portal z dużym potencjałem marketingowym, jednak nie dla wszystkich produktów i marek. Charakterystyka tego medium sprawia, że tylko ci, którzy mogą i potrafią pokazać swoją działalność poprzez zdjęcia i krótkie filmy – mają szansę podbić serca użytkowników Instagrama. Co istotne, jakość i atrakcyjność wizualna publikowanych materiałów mają tutaj kluczowe znaczenie. Użytkownicy Pinteresta lubią wszystko to, co nowoczesne, estetyczne i inspirujące. Chcąc zacząć swoją przygodę z tą platformą, należy mieć zatem świadomość, że profesjonalne zdjęcia we współczesnych aranżacjach czy jakościowe wideo są koniecznością.

Jakie marki powinny rozważyć obecność na tym kanale? Najczęściej spotykane są tutaj treści z kategorii dekoracji wnętrz, mody, szeroko pojętej branży beauty czy kulinarnej. Z drugiej strony, można znaleźć tu także ciekawe infografiki, pomagające w nauce języków obcych, czy poradniki marketingowe lub biznesowe w wizualnych formatach. Kryterium doboru nie jest zatem branża, a kreatywność i umiejętność pokazywania swojej działalności lub produktu w atrakcyjny wizualnie sposób. Od kilku lat, Pinterest oferuje także możliwość prowadzenia płatnych działań promocyjnych.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Account Manager

RAPORTY

W naszym raporcie przenalizowaliśmy jaki jest rodzimy obszar IT w sektorze kosmicznym, z dwóch perspektyw – od strony rozwoju biznesu i realizowanych projektów, ale też okiem przedstawicieli działów HR badanych przez nas podmiotów. Po wykonaniu przedmiotowego badania, widzimy już jak niesamowicie fascynującym światem jest sektor kosmicznego IT.
Pierwsze w Polsce badanie wizerunku sektora kosmicznego zawierający analizę medialną sektora oraz wyniki badania jakościowego.

WARTO WIEDZIEĆ

TAGI

Zainteresował Cię ten insight?

Dowiedz się więcej o naszym doświadczeniu i przekonaj się, w jaki sposób odpowiemy na Twoje potrzeby!

Podobne publikacje

Opowiadanie historii jest tym, co już od początków istnienia ludzkości umożliwiało dzielenie się doświadczeniami, przekazywanie wiedzy i łączenie się z innymi na poziomie emocjonalnym. Współcześnie, storytelling stał się również istotnym elementem komunikacji wielu marek. W 2024 roku wraca do gry ze zdwojoną mocą. Na co zwrócić uwagę tworząc jego cyfrową wersję?  

Czego życzą sobie PR-owcy? Samych wygranych przetargów, dodatkowej godziny w ciągu doby i serialu, który pokaże światu na czym naprawdę polega nasza praca – przynajmniej według członków naszego zespołu! Spełnienie tych marzeń może być trudne, dlatego w naszym PRezentowniku znajdziesz propozycje praktycznych i łatwiejszych do zdobycia prezentów dla Twojego PR-owca.

Podjęcie przez firmy aktywności w mediach stanowi często ważny element w układance strategii komunikacyjnej marki lub produktu. Ocena skuteczności pozwala określać kierunki kolejnych działań. Jak to zrobić w przypadku PR-u? Czy to możliwe?