Logo Planet Partners – Kolor

Dyskusja w grupie jako skuteczna forma wypracowywania rozwiązań

Dyskusja w celu wspólnego wypracowywania konkretnych rozwiązań, np. komunikacyjnych, we współpracy z Klientem lub współpracownikami w agencji PR to efektywna forma pracy zespołowej. Dyskusja to również dobra metoda pracy grupowej do regularnego stosowania na różnego rodzaju szkoleniach.

Dyskusja czyli wymiana zdań, opinii i poglądów w danym obszarze tematycznym, prowadzona przy zachowaniu ustalonych norm, umożliwia prowadzącemu (moderatorowi spotkania/trenerowi) uruchomienie potencjału kreatywnego grupy oraz elementów procesu grupowego i w efekcie wypracowania konkretnych wniosków i rekomendacji do zastosowania.

..

Możemy prowadzić ją w zależności od celu – zarówno w formie moderowanej (jednoznacznie ukierunkowanej, która ma doprowadzić do założonych przez nas wniosków), przez formę uporządkowaną (przyjęcie reguł dyskusji np. początkowo w dwójkach, potem w małych podgrupach, na końcu całą grupą), aż na dyskusji w formie „uwolnionej” kończąc (czyli takiej, w której to my tylko uruchamiany dyskusję i pozwalamy uczestnikom samemu decydować o kierunku rozmowy).

Jakie są plusy i minusy pracy w grupie oraz jakie korzyści możemy uzyskać, moderując odpowiednio dyskusję pracowników agencji lub prowadzoną podczas spotkań z Klientami?

MINUSY DYSKUSJI

  • Stwarza możliwość wystąpienia konfliktów i braku porozumienia wśród uczestników
  • To stosunkowo trudna do opanowania forma aktywności grupowej ze względu na jej dynamiczną naturę i możliwość wystąpienia silnych emocji wśród uczestników spotkania
  • To forma, która bywa kłopotliwa pod względem czasowym (nieprzewidywalny czas dochodzenia uczestników do pożądanych wniosków)
  • Uruchomienie dyskusji na tematy „problematyczne” lub nieznane uczestnikom na początku spotkania może spowodować „zablokowanie się grupy” i brak efektów w postaci sensownych wniosków lub wypracowanych rekomendacji
  • To forma, w której de facto nie jesteśmy w stanie zaprojektować precyzyjnie całego przebiegu procesu ani zagwarantować, że grupa dojdzie do sensownych wniosków

PLUSY DYSKUSJI

  • Pozwala na stosunkowo szybką i szeroką prezentację różnych opinii lub punktów widzenia uczestników
  • Forma możliwa do przeprowadzenia w każdych warunkach i czasie, praktycznie bez żadnych przygotowań technicznych
  • To forma pracy grupowej silnie aktywizująca i włączającą wszystkich uczestników spotkania
  • Element spotkania lub szkolenia, który może dosyć gwałtownie podnieść poziom energetyczny całej grupy
  • Umożliwia indywidualną prezentację i ujawnienie osobistych poglądów danego uczestnika na dany temat
  • Dzięki tej formie możliwe jest uzgodnienie consensusu w wyniku przeprowadzonego procesu „pokojowych negocjacji” dotyczących danego problemu
  • Stanowi bardzo dobre ćwiczenie argumentowania i przekonywania, jak również ćwiczenia w zadawaniu precyzyjnych pytań
  • Pozwala na wzajemne uczenie się uczestników dyskusji poprzez przekazywanie wiedzy
  • Stanowi trening kreatywnego poszukiwania rozwiązania danego problemu

Co zrobić, żeby dyskusja w grupie przebiegała sprawnie i efektywnie?

Kilka porad z praktyki trenerskiej i procesów moderowania dyskusji:

  • Kontroluj proces oceny – dopuszczaj do oceny tylko pomysły i propozycje rozwiązań. Nie zezwalaj na osądzanie ich autorów przez innych uczestników. W dyskusji mówimy: „Moim zdaniem”, „W mojej ocenie”, etc.
  • Dbaj o to, żeby każdy z uczestników mógł się swobodnie wypowiedzieć i zaprezentować swoje stanowisko lub propozycję rozwiązania danego problemu.
  • Pilnuj, żeby „zbyt aktywni” uczestnicy nie zdominowali całego spotkania i dyskusji.
  • Powstrzymuj się przed wydawaniem pochopnych wniosków – precyzyjnie wysłuchaj i dopytuj, o co konkretnie chodziło uczestnikowi.
  • Nikogo nie lekceważ i nie pomijaj w dyskusji.
  • Pilnuj głównego tematu/wątku dyskusji, aby nie pojawiło się zbyt wiele dywagacji i tematów nie przybliżających do wniosków, które chcemy wypracować.
  • Twórz przyjazną atmosferę spotkania – klimat otwartości , bez agresywnych pytań i „przypierania do muru” .
  • Nie przyjmuj pozycji lidera – rolą prowadzącego jest moderowanie i umożliwienie, żeby dyskusja toczyła się sprawnie głównie pomiędzy jej uczestnikami.
  • Spisuj na bieżąco wnioski, a na końcu zaproponuj wspólne podsumowanie na forum.

 

Wpis otwiera nowy cykl publikacji na firmowym blogu. Będzie on dotyczył efektywnych metod i form pracy z Klientami oraz w zespole agencji, a także ważnych elementów, jakie należy uwzględniać projektując i realizując szkolenia dla osób dorosłych.

Facebook
Twitter
LinkedIn

RAPORTY

W naszym raporcie przenalizowaliśmy jaki jest rodzimy obszar IT w sektorze kosmicznym, z dwóch perspektyw – od strony rozwoju biznesu i realizowanych projektów, ale też okiem przedstawicieli działów HR badanych przez nas podmiotów. Po wykonaniu przedmiotowego badania, widzimy już jak niesamowicie fascynującym światem jest sektor kosmicznego IT.
Pierwsze w Polsce badanie wizerunku sektora kosmicznego zawierający analizę medialną sektora oraz wyniki badania jakościowego.

WARTO WIEDZIEĆ

TAGI

Zainteresował Cię ten insight?

Dowiedz się więcej o naszym doświadczeniu i przekonaj się, w jaki sposób odpowiemy na Twoje potrzeby!

Podobne publikacje

Opowiadanie historii jest tym, co już od początków istnienia ludzkości umożliwiało dzielenie się doświadczeniami, przekazywanie wiedzy i łączenie się z innymi na poziomie emocjonalnym. Współcześnie, storytelling stał się również istotnym elementem komunikacji wielu marek. W 2024 roku wraca do gry ze zdwojoną mocą. Na co zwrócić uwagę tworząc jego cyfrową wersję?  

Czego życzą sobie PR-owcy? Samych wygranych przetargów, dodatkowej godziny w ciągu doby i serialu, który pokaże światu na czym naprawdę polega nasza praca – przynajmniej według członków naszego zespołu! Spełnienie tych marzeń może być trudne, dlatego w naszym PRezentowniku znajdziesz propozycje praktycznych i łatwiejszych do zdobycia prezentów dla Twojego PR-owca.

Podjęcie przez firmy aktywności w mediach stanowi często ważny element w układance strategii komunikacyjnej marki lub produktu. Ocena skuteczności pozwala określać kierunki kolejnych działań. Jak to zrobić w przypadku PR-u? Czy to możliwe?