Logo Planet Partners – Kolor

Green marketing – jak robić to dobrze?

Jeden z najszybciej rozwijających się trendów marketingowych? Green marketing! Zielony marketing to sposób na promowanie produktów, a także poszerzanie świadomości odbiorców na temat ekologii. Działania prospołeczne i marketingowe w jednym – to coś, co lubimy!

Jednak nie wszystko ekologiczne, co zielone.  Eko-marketing to nie tylko reklamy wypełnione ekologicznymi sloganami, ale też konkretne działania podejmowane przez firmy. Coraz więcej przedsiębiorstw przechodzi na zieloną stronę mocy – z jakim skutkiem? Zapraszamy na krótkie zestawienie kampanii, które naszym zdaniem są rewelacyjne, a także przykłady tego, czego warto unikać w świadomej komunikacji. 

1. IKEA

Szwedzki koncern to jeden z liderów w trendzie green marketingu – i zasłużenie! Ikea nie tylko głosi ekologiczne idee, ale od lat dokłada starań, by firma była coraz bardziej zielona. Na pochwałę zasługuje głośna kampania marki, polegająca na recyklingu starych mebli, co naszym zdaniem jest strzałem w dziesiątkę! Ikea  (między innymi) wykorzystuje niemal 100% drewna z odnawialnych źródeł, rezygnuje z jednorazowych produktów, a nawet…sprzedaje panele słoneczne! Spójna komunikacja i zdecydowane działania: HOT!

źródło: Profil w serwisie Instagram – Ikea polska, https://www.instagram.com/p/CN-HN_so_gT/

2. Park Narodowy w Nara 

Japoński Park Narodowy w Nara słynie z jeleni, które swobodnie przechadzają się tuż obok odwiedzających. Niestety, goście Parku po zjedzeniu przekąsek wyrzucali śmieci gdzie popadnie. Torby czy butelki stanowiły zagrożenie dla jeleni, które chętnie je zjadały. Na pomoc zdecydowało się kilka lokalnych firm, które wspólnie opracowały torebki przyjazne brzuchom jeleni. Jadalne torebki zostały stworzone z pulpy z recyklingowanych opakowań po mleku i otrębów ryżowych, są więc w pełni bezpieczne dla zwierząt.

3. Nike 

Marka stworzyła najbardziej ekologiczne buty świata! A wykorzystała do tego zużyte butelki plastikowe, t-shirty czy resztki materiałów. Jedna para butów to nie jedyny krok marki ku ekologii – sam proces produkcji został zmieniony tak, aby zminimalizować odpady i jak najbardziej zmniejszyć ślad węglowy. Wszystko to w ramach akcji ,,Move to zero”, która ma na celu długofalowe zmniejszanie CO2 i odpadów. Wszystko przedstawione zostało na filmie, opublikowanym na kanale YouTube marki:

Powyższe przykłady to zestawienie kampanii marek, które green marketing robią świetnie – konsekwentnie i z korzyścią dla środowiska. Teraz przedstawimy kilka przykładów działań, które zamiast green marketing, przypominają green-washing.

4. Coca-Cola

Przykład marki, która nieco poplątała się w swojej ekologicznej komunikacji. Coca-Cola wysłała wybranym influencerom i dziennikarzom puste butelki kultowego napoju z etykietą z napisem #wciążzmieniamy. Do przesyłki został dołączony list, w którym marka prosi o odpowiedzialne sortowanie odpadów i wrzucanie śmieci do odpowiednich pojemników. Akcja szerząca świadomość o recyklingu byłaby udana, gdyby nie fakt, że Coca-Cola specjalnie na jej potrzeby wyprodukowała plastikowe butelki, których jedynym przeznaczeniem było… trafić do śmietnika. Niekonsekwencja w przekazie to duży minus w komunikacji marketingowej.

źródło: konto w serwisie Twitter – Marketing Przy Kawie, https://twitter.com/mrktngprzykawie/status/1121822266273222657?lang=de

5. Żywiec Zdrój

Choć hasło, jakim posługuje się marka brzmi “Po stronie natury”, Żywiec Zdrój w 2018 roku zaliczył małą wpadkę. Po podjęciu współpracy z Martyną Wojciechowską, reporterka na swoim profilu w social mediach próbowała przekonać odbiorców, że… plastik wcale nie jest taki zły. Większość krytyki spadła jednak na dziennikarkę. Incydent sprawił, że komunikacja marki nie jest spójna, a co za tym idzie – traci wiarygodność.

6. BNP Paribas

Jak wygląda ekologia według banku? Widać tutaj pewną… niekonsekwencję. Jakiś czas temu BNP Paribas zdecydowało się przeprowadzić akcję, w ramach której za wzięcie kredytu lub założenie konta, będzie posadzone drzewo. Jednakże informacja ta została wysłana do klientów na papierze. Ścinamy drzewa, by informować o ich sadzeniu?

Jak widać, stawiając na eko-marketing trzeba być uważnym, by nie popełnić błędu w komunikacji. Najbardziej efektywne kampanie to te, które są popierane przez działania, jakie podejmuje marka. Bez wątpienia lepszy odbiór uzyskują firmy, które decydują się na długofalową działalność proekologiczną, aniżeli te, które stawiają na jednorazowe akcje reklamowe. Takie stałe działania to nie tylko lepsze wyniki marki, ale również wielkie korzyści dla planety. Radzimy uważać na przesyłki – odbiorcy są czujni i bez wahania wskażą na ewentualne niekonsekwencje. Cieszy jednak świadomość, że kolejne brandy decydują się na mniejszy lub większy krok ku ekologii. Z nadzieją patrzymy na dalszy rozwój trendu – im bardziej świadome działania firm, tym bardziej świadomi konsumenci, co przekłada się na korzyści dla planety.

Facebook
Twitter
LinkedIn

RAPORTY

W naszym raporcie przenalizowaliśmy jaki jest rodzimy obszar IT w sektorze kosmicznym, z dwóch perspektyw – od strony rozwoju biznesu i realizowanych projektów, ale też okiem przedstawicieli działów HR badanych przez nas podmiotów. Po wykonaniu przedmiotowego badania, widzimy już jak niesamowicie fascynującym światem jest sektor kosmicznego IT.
Pierwsze w Polsce badanie wizerunku sektora kosmicznego zawierający analizę medialną sektora oraz wyniki badania jakościowego.

WARTO WIEDZIEĆ

TAGI

Zainteresował Cię ten insight?

Dowiedz się więcej o naszym doświadczeniu i przekonaj się, w jaki sposób odpowiemy na Twoje potrzeby!

Podobne publikacje

Opowiadanie historii jest tym, co już od początków istnienia ludzkości umożliwiało dzielenie się doświadczeniami, przekazywanie wiedzy i łączenie się z innymi na poziomie emocjonalnym. Współcześnie, storytelling stał się również istotnym elementem komunikacji wielu marek. W 2024 roku wraca do gry ze zdwojoną mocą. Na co zwrócić uwagę tworząc jego cyfrową wersję?  

Czego życzą sobie PR-owcy? Samych wygranych przetargów, dodatkowej godziny w ciągu doby i serialu, który pokaże światu na czym naprawdę polega nasza praca – przynajmniej według członków naszego zespołu! Spełnienie tych marzeń może być trudne, dlatego w naszym PRezentowniku znajdziesz propozycje praktycznych i łatwiejszych do zdobycia prezentów dla Twojego PR-owca.

Podjęcie przez firmy aktywności w mediach stanowi często ważny element w układance strategii komunikacyjnej marki lub produktu. Ocena skuteczności pozwala określać kierunki kolejnych działań. Jak to zrobić w przypadku PR-u? Czy to możliwe?