FUTURE TALKS Rozwój sztucznej inteligencji w kontekście prawnym i biznesowym

blank

Tematyką drugiego wydarzenia z serii Future Talks, które odbyło się 31 maja w Krakowie, były prawne i biznesowe aspekty sztucznej inteligencji. Tym razem, do udziału w naszym autorskim cyklu interdyscyplinarnych spotkań, poświęconych tematyce przyszłości, zaprosiliśmy Romana Biedę z kancelarii Maruta Wachta, Piotra Biczyka z QED Software i Jarosława Bułkę z Sophilution.

Czym jest sztuczna inteligencja?

Spotkanie zaczęliśmy od zdefiniowania czym jest artificial intelligence (w skrócie AI) oraz określenia, na jakim etapie jej rozwoju obecnie się znajdujemy. Przyjmuje się, że jest to okres przejściowy z Narrow AI do General AI, po której nastąpić ma era Super AI – co zdaniem futurysty Gerda Leonharda miałoby już nastąpić w 2023 roku (w co jednak osobiście wątpię).

Warto zaznaczyć, że z naukowego punktu widzenia nie istnieje coś takiego, jak jedna technologia sztucznej inteligencji. Jest to zbiór technologii, obejmujących machine learning (ML), systemy rozpoznawania dźwięku i obrazów, przetwarzania języka naturalnego (NLP), transkrypcji i symulacji głosu oraz innych specjalistycznych narzędzi, wykorzystujących głębokie sieci neuronowe (deep learning). Mając te świadomość można stwierdzić, że pojęcie „sztuczna inteligencja” stało się obecnie buzz word’em, wykorzystywanym często nieco na wyrost.

Prawne aspekty AI

Faktem jest, że sztuczna inteligencja wkracza coraz mocniej do naszego życia, także w kontekście prawnym. Podczas dyskusji z ekspertami dowiedzieliśmy się, że jednym z największych wyzwań w kontekście legislacji jest kwestia odpowiedzialności cywilnej oraz karnej za skutki działań systemów opartych na AI. Trudność polega na wyznaczeniu podmiotu, który miałby za nie odpowiadać. Powinien być to producent, integrator, sprzedawca, a może użytkownik końcowy? To faktycznie dość skomplikowana kwestia. Jeśli przyjmiemy pierwszą opcję, to np. w przypadku wszelkich integracji opartych o system Watson, koncern IBM musiałby ponosić gigantyczną odpowiedzialność, często nie mając do końca wpływu na to, jak została wykorzystana ich technologia.

Czy słyszeliście o kimś, kto został bezpośrednio skrzywdzony przez Excela czy Worda? Jednak systemy oparte o AI docelowo mają podejmować za nas decyzje i rozstrzygnięcie kwestii odpowiedzialności jest tu wręcz działaniem krytycznym. Jedną z najbardziej intrygujących, ale również nieco abstrakcyjnych propozycji jest nadanie AI osobowości prawnej.

blank

Wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy

Po burzliwej dyskusji o prawnych aspektach AI przeszliśmy do kolejnego, równie ważnego zagadnienia, jakim jest jej wpływ na rynek pracy. Twórcy technologii opartych na sztucznych inteligencji zdają sobie sprawę, że wyślą dzięki nim do lamusa wiele zawodów, a także stworzą nowe. Pytaniem, na które nie mamy odpowiedzi, jest to, jaki będzie bilans takiej wymiany. Możemy jedynie przypuszczać, że raczej ujemny. Przykładem może być powszechne zastosowanie samochodów autonomicznych, co w USA może pozbawić pracy tysiące zawodowych kierowców. Zadania osób wykonujących proste i powtarzalne czynności również można z łatwością zmechanizować.

Na wielu konferencjach rozgorzały ostatnio dyskusje o przeciwdziałaniu takiemu tąpnięciu na rynku pracy. Futuryści (jak np. Yuval Noah Harari) wspominają o dochodzie gwarantowanym (bazując na obecnych eksperymentach europejskich), z kolei Elon Musk głosi, że praca robotów powinna być opodatkowana. Nie wspomina jednak, czy ma dotyczyć to producentów czy firm korzystających z danych usług. Według uczestników Future Talks, pomysł ten nie został przyjęty z entuzjazmem, co jest dość zrozumiałe, ponieważ przyzwyczailiśmy się do tego, że mamy pracę, która daje nam nie tylko pieniądze, ale też poczucie, że jesteśmy potrzebni.

Co zatem możemy zrobić, aby przygotować się na szerokie zmiany, jakie wywoła w naszym życiu AI? Przede wszystkim warto uczyć się, stale podnosić swoje kompetencje i być świadomym genezy oraz następstw owych zmian. To właśnie dlatego w Planet Partners stworzyliśmy Future Talks – projekt, dzięki któremu mamy dostęp do niesamowitej wiedzy, jaką możemy dzielić się z wszystkimi zainteresowanymi.

Wideorelacja z II spotkania cyklu Future Talks:

Trwają zapisy na kolejne spotkanie, które odbędzie się już 28 czerwca. Temat dyskusji to: Biotechnologia, nowoczesna medycyna a aspekty etyczne.

Więcej informacji na stronie internetowej wydarzenia oraz fanpage.

Facebook
Twitter
LinkedIn
blank

Senior Communications Expert

RAPORTY

W naszym raporcie przenalizowaliśmy jaki jest rodzimy obszar IT w sektorze kosmicznym, z dwóch perspektyw – od strony rozwoju biznesu i realizowanych projektów, ale też okiem przedstawicieli działów HR badanych przez nas podmiotów. Po wykonaniu przedmiotowego badania, widzimy już jak niesamowicie fascynującym światem jest sektor kosmicznego IT.
Pierwsze w Polsce badanie wizerunku sektora kosmicznego zawierający analizę medialną sektora oraz wyniki badania jakościowego.

WARTO WIEDZIEĆ

TAGI

Zainteresował Cię ten insight?

Dowiedz się więcej o naszym doświadczeniu i przekonaj się, w jaki sposób odpowiemy na Twoje potrzeby!

Podobne publikacje

blank

W ostatnich latach sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała wiele dziedzin życia człowieka, stając się przydatnym narzędziem ułatwiającym wykonywanie codziennych obowiązków, również tych wypełnianych w ramach pracy zarobkowej. W jaki sposób rewolucja AI wpłynęła na obszar projektowania graficznego?

blank

W piątek, 19 lipca, globalna awaria systemów Microsoft przyciągnęła uwagę całego świata. Przyczyną problemu był błąd w aktualizacji oprogramowania antywirusowego CrowdStrike, który spowodował trudności w dostępie do usług chmurowych, programów Office 365 oraz innych kluczowych systemów. Sprawdzamy, jak komunikacyjnie poradziły sobie firmy dotknięte awarią i te, które ją spowodowały.

blank

Generacja Z to pierwsze pokolenie wychowane we w pełni cyfrowym świecie. Charakteryzuje się unikalnym podejściem do komunikacji, informacji i interakcji z markami. Jak więc wygląda PR jej oczami i jakie strategie powinny przyjąć firmy, aby spełnić jej oczekiwania?