Logo Planet Partners – Kolor

Polityka to gry

Tegoroczna kampania wyborcza w opinii wielu specjalistów była wyjątkowa, ze względu na niską liczbę tzw. „politycznych haków”  i nagłych zwrotów akcji. Moim zdaniem była wyjątkowa pod innym względem. Politycy, jak nigdy dotąd, dostrzegli potencjał komunikacji prowadzonej w internecie i poszli o krok dalej.

Obecnie każda licząca się partia ma stronę internetową, swój profil na Facebooku i Nk.pl. Niektóre prowadzą telewizje internetowe, wideoblogi, a czołowi politycy ugrupowań wykorzystują „niepoważne twittery” – czasami bez wiedzy lidera swojej partii.

Oczywiście to cieszy, ale to co zaskakuje, to fakt, iż podczas tej kampanii mogłem pograć w kilka gier, które w przeciwieństwie do wcześniejszych lat, nie miały na celu zapaskudzenia garnituru znanych polityków odchodami gołębi siedzących na dachu Sejmu. Tym razem niektóre partie postanowiły zaprosić nas do swoich gier i zrobiły to całkiem nieźle. Wybrałem 2 najciekawsze przykłady.

Grą, która była szczególnie promowana m.in. na Facebooku była Platformuła, sfinansowana przez PO. Produkcja ma za zadanie promować profil „Polska w Budowie”, który jest opisem sukcesów ostatnich 4 lat rządów koalicji PO-PSL. W skrócie Platformuła jest „wyścigówką”, w której możemy wcielić się w kierowcę jednego z 5 pojazdów – dodajmy, kierowca to znany polityk . Oczywiści w grze nie brakuje politycznej złośliwości i czarnego humoru, ale widać, że twórcy nie ograniczyli się tylko do tego. W grze nie liczą się wyłącznie umiejętności, ale także wiedza, gdyż co jakiś czas na naszej drodze trafiamy na bonusowe Pit Stopy, gdzie za poprawne odpowiedzi, możemy zostać nagrodzeni  dodatkowymi punktami. Efekt całkiem udany, bo gra spełnia swoją funkcję – w ciekawy sposób promuje partię.

SLD przygotowało grę z mocnym przekąsem. Kolej Przyspieszenie, to zręczniościówka, w której naszym zadaniem jest upchnięcie do pociągów jak największej liczby pasażerów w określonym czasie. By dodatkowo utrudnić nam grę, niektóre z pociągów się spóźniają, bądź w ogóle nie pojawiają się na peronie. Gra przygotowana w technologii flash, pozwala nam ponownie przeżyć koszmar podróżowania PKP – na szczęście tylko wirtualnie. Abstrahując od wątku politycznego, to jedna z najciekawszych darmowych gier w jakie miałem okazje zagrać! Prosta i wciągająca.

 

Sojusz w kwestii promocji poprzez gry, poszedł jeszcze o krok dalej. Plakaty SLD można było zobaczyć w najpopularniejszej grze FPS w Polsce czyli Counter Strike`u. Tam w stroju karate, Grzegorz Napieralski dawał graczom do zrozumienia, że „polityka to gra” (o realy?) i dlatego powinni wybrać „twardego zawodnika”. Muszę przyznać, że forma tej promocji do mnie kompletnie nie dotarła – wyszła przaśnie i mało profesjonalnie. Zabrakło także pomysłu na większą synergię gry i reklamy. Niemniej na pewno należy docenić fakt, iż SLD jako pierwsza partia w Polsce przetarła szlaki in-game advertisingowi. Dodam, iż podobną kampanię przygotował Barrack Obama podczas kampanii prezydenckiej, tam jego plakaty można było zobaczyć np. w NBA Live 08 czy Need For Speed Carbon.

Widać, że niektórzy polscy politycy dostrzegli w grach politycznych skuteczne i atrakcyjne narzędzie promocji. Wychodzi im to całkiem dobrze – szczególnie w kwestii łącznia gier z np. mediami społecznościowymi. Na pewno muszą się jednak jeszcze dużo nauczyć w kwestii in-game advertisingu, który z racji wielkości i potencjału rynku gier sieciowych jest kolejnym ważnym krokiem w promocji.

Myślę, że przy okazji wyborów prezydenckich będzie jeszcze ciekawiej jeśli chodzi o gry polityczne, ba liczę na to!

Szymon Bryła

Facebook
Twitter
LinkedIn

RAPORTY

W naszym raporcie przenalizowaliśmy jaki jest rodzimy obszar IT w sektorze kosmicznym, z dwóch perspektyw – od strony rozwoju biznesu i realizowanych projektów, ale też okiem przedstawicieli działów HR badanych przez nas podmiotów. Po wykonaniu przedmiotowego badania, widzimy już jak niesamowicie fascynującym światem jest sektor kosmicznego IT.
Pierwsze w Polsce badanie wizerunku sektora kosmicznego zawierający analizę medialną sektora oraz wyniki badania jakościowego.

WARTO WIEDZIEĆ

TAGI

Zainteresował Cię ten insight?

Dowiedz się więcej o naszym doświadczeniu i przekonaj się, w jaki sposób odpowiemy na Twoje potrzeby!

Podobne publikacje

Opowiadanie historii jest tym, co już od początków istnienia ludzkości umożliwiało dzielenie się doświadczeniami, przekazywanie wiedzy i łączenie się z innymi na poziomie emocjonalnym. Współcześnie, storytelling stał się również istotnym elementem komunikacji wielu marek. W 2024 roku wraca do gry ze zdwojoną mocą. Na co zwrócić uwagę tworząc jego cyfrową wersję?  

Czego życzą sobie PR-owcy? Samych wygranych przetargów, dodatkowej godziny w ciągu doby i serialu, który pokaże światu na czym naprawdę polega nasza praca – przynajmniej według członków naszego zespołu! Spełnienie tych marzeń może być trudne, dlatego w naszym PRezentowniku znajdziesz propozycje praktycznych i łatwiejszych do zdobycia prezentów dla Twojego PR-owca.

Podjęcie przez firmy aktywności w mediach stanowi często ważny element w układance strategii komunikacyjnej marki lub produktu. Ocena skuteczności pozwala określać kierunki kolejnych działań. Jak to zrobić w przypadku PR-u? Czy to możliwe?