Polowanie na…czyli kiepski PR w świecie zwierząt

Pyta szczur chomika: – Te chomik, ja mam futerko, ty też. Ja mam wystające ząbki, ty także. Ja mam długi ogon, Ty też taki masz. Dlaczego więc Ciebie ludzie lubią, a mnie nienawidzą.

Chomik odpowiada: – Bo ty masz kiepski PR.

Jak to się dzieje, że niektórych zwierząt po prostu nie lubimy. Co wpływa na to, że mają taki zły wizerunek i opinię wśród ludzi? Skąd wziął się ich kiepski wizerunek?:) Postanowiłam szerzej przyjrzeć się tematowi.

Na pierwszy ogień poszły oczywiście szczury:) Te niewielkie gryzonie są znienawidzone przez ludzi, od wieków budzą odrazę i strach. Trudno chyba znaleźć zwierzę, które miałoby równie złą sławę. Od bardzo dawna szczury kojarzone były z zarazą i śmiercią. Związane to było m.in. z epidemiami dżumy, które nękały Europę już od czasów starożytnych. Podczas największej z nich, która miała miała miejsce w XIV wieku zmarło 1/3 ludności kontynentu. Za roznoszenie zarazy obwiniane były właśnie szczury – okazało się bowiem, że śmiercionośny wirus rozprzestrzeniał się wraz z pchłami, które bytowały na tych gryzoniach.

Dodatkowo szybkość rozmnażania się szczurów i doskonałe zdolności adaptacyjne sprawiały, że ich populacja mogła się szybko rozrastać. Szczury stawały się plagą, niszczącą żywność i zapasy, co niejednokrotnie prowadziło do klęski głodu. To z nimi właśnie ludzie musieli toczyć walkę o jedzenie. Często była to walka o przetrwanie. Wsparcia w zwalczaniu szczurów szukano nawet w niebiosach. Pomoc w walce z gryzoniami miała zapewnić Św. Gertruda, wzywana przeciw plagom szczurów i myszy oraz jako opiekunka kotów.

Na mroczny wizerunek szczurów wpłynęło także środowisko ich życia – kanały, śmietniki, miejsca ciemne i brudne. Kolejny powód złej reputacji szczurów to ich nagi ogon, który wiele osób napawa obrzydzeniem. Jak głosi plotka, znajduje się w nim strychnina. Te wszystkie okoliczności przyczyniły się do tego, że na obszarze europejskim szczury już od najdawniejszych czasów uważane były za przyczynę wszelkich nieszczęść.

A jak to jest poza Europą? Czy jest miejsce, gdzie szczury cieszą się dobrym PR-em?:) Okazuje się, że tak. W części Indii czy Chin te sprytne gryzonie zaskarbiły sobie szacunek i poważanie. W tamtych rejonach uważa się, że przynoszą szczęście, sukces towarzyski i zawodowy. Mają nawet własną świątynię. W indyjskim Radżastanie w świątyni Karni Mata żyją święte szczury. Oddaje się im cześć, są objęte opieką i starannie dokarmiane. Tam szczury mają swój raj na ziemi!:) Natomiast w Chinach znak Szczura jest pierwszym znakiem zodiaku. Według chińskiego kalendarza, raz na 12 lat mamy rok szczura.

Co ciekawe, mieszkańcy niektórych krajów Azji Południowo-Wschodniej też lubią szczury…jeść!:). W Wietnamie szczurze mięso postrzegane jest jako rarytas:)

http://patrz.pl/filmy/jedza-szczurze-mieso

No cóż, co kraj to obyczaj:) A różnice kulturowe oraz zawieruchy dziejowe jak widać mogą mieć wpływ na wizerunek niektórych gatunków zwierząt – w tym przypadku szczurów. Już niedługo wytropię dla Was kolejnego zwierzaka, który nie ma najlepszego PR-u. Zapraszam zatem na następne polowanie…;)

Małgorzata Szywała

Facebook
Twitter
LinkedIn

RAPORTY

W naszym raporcie przenalizowaliśmy jaki jest rodzimy obszar IT w sektorze kosmicznym, z dwóch perspektyw – od strony rozwoju biznesu i realizowanych projektów, ale też okiem przedstawicieli działów HR badanych przez nas podmiotów. Po wykonaniu przedmiotowego badania, widzimy już jak niesamowicie fascynującym światem jest sektor kosmicznego IT.

WARTO WIEDZIEĆ

TAGI

Zainteresował Cię ten insight?

Dowiedz się więcej o naszym doświadczeniu i przekonaj się, w jaki sposób odpowiemy na Twoje potrzeby!

Podobne publikacje

Gdy wyszukujemy w sieci frazę „przemysł i komunikacja” wśród wyników najczęściej pojawiają się hasła związane z transmisją danych, wydajną komunikacją sieciową, porozumiewaniem się robotów, Internetem Rzeczy (IoT) czy Przemysłem 4.0. I bardzo słusznie, jednak nie o takiej komunikacji będę dziś pisać. W zamian pokażę na przykładzie czterech różnych obszarów, że przemysł – podobnie jak każda inna branża – potrzebuje przemyślanej strategii komunikacji opartej o działania PR, które są dopasowane do celów biznesowych firmy i różnych grup odbiorców.

Masz świadomość czym i jak ważny dla Twojej firmy lub instytucji jest PR, jesteś po pierwszym kontakcie z przedstawicielami agencji i zaczynasz czuć, że w Twojej głowie rodzą się kolejne pytania. Tak, to właściwy moment, by je zadać. A jeśli masz wątpliwości, czy o czymś istotnym nie zapomniałeś, zapoznaj się z naszą listą.

Influencer marketing – czy warto?

Youtuberzy, instagramerzy, tiktokerzy, przedstawiciele świata sportu, mody i kultury. Celebryci, uczestnicy kolejnych edycji reality show, byłe żony obecnych mężów gwiazd. Mikro- i nano- influencerzy… Wydaje się, że grono osób posiadających predyspozycje i zasięgi, by zostać ambasadorem Twojej marki, jest nieograniczone. Jak wybrać te, z którymi faktycznie warto nawiązać współpracę? Korzystając z własnych doświadczeń podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę dokonując takiego wyboru.