„HIVokryzja Wyleczmy się” – Obsługa komunikacyjna kampanii społecznej dla Studio Psychologii Zdrowia - Planet Partners
Obsługa komunikacji

„HIVokryzja Wyleczmy się” – Obsługa komunikacyjna kampanii społecznej dla Studio Psychologii Zdrowia

„ HIV to problem ludzi takich jak my. Pokazanie pozytywnego obrazu osób zakażonych, wywołanie sympatii do nich, mówienie o szansach a nie zagrożeniach, pokazanie normalności osób seropozytywnych mające zmienić stereotypowy obraz ludzi żyjących z HIV” – to główna idea, którą komunikowaliśmy w ramach innowacyjnej kampanii edukacyjnej mającej na celu przeciwdziałanie dyskryminacji społecznej osób żyjących z HIV. Podjęliśmy się wsparcia komunikacyjnego tej kampanii mając świadomość jak ważnego problemu społecznego dotyka i jak ważne jest budowanie akceptacji dla osób chorych wśród społeczeństwa polskiego.

Cele

Największym problemem osób żyjących z HIV nie jest samo zakażenie. Wyzwaniem jest alienacja i osamotnienie, jakiego doświadczają osoby zakażone kiedy przyznają się do choroby. Społeczeństwo akceptuje te osoby tylko z pozoru. Gdy dowiadujemy się, że seropozytywni znajdują się wśród nas, zmieniamy zachowanie – nie chcemy pracować z nimi, korzystać z tych samych sztućców, podawać im ręki. Z HIV łatwiej jest wrócić do zdrowia niż do społeczeństwa. Zakażenie można kontrolować lekami i funkcjonować z chorobą do późnej starości, nie ma jednak leku na ostracyzm. „HIV wciąż jest kojarzony w Polsce z prostytucją, homoseksualnością i narkotykami. „Normalni” ludzie uważają, że HIV ich nie dotyczy i mają niewielką wiedzę, dlatego nierzadko reagują strachem, gdy dowiadują się o czyimś zakażeniu (Stigma Index, 2011)”

Naszymi celami w kampanii były:

  • pokazanie, w jaki sposób niewiedza na temat sposobów zakażenia alienuje z życia społecznego osoby z HIV
  • eliminowanie uprzedzeń wobec osób seropozytywnych
  • zwiększenie świadomości na temat bezpieczeństwa kontaktu z zakażonymi
  • uwrażliwienie dziennikarzy na sposób prezentacji problemu i używany w tym kontekście język

Rozwiązanie

Inicjatorem i pomysłodawcą kampanii było Studio Psychologii Zdrowia. Za koncepcję i kreację kampanii odpowiadała agencja Leo Burnet, a za działania Public Relations nasza firma.

Kampania została skierowana do zdrowych dorosłych osób, prowadzących aktywny tryb życia, mieszkańców dużych miast. Twarzą kampanii, po raz pierwszy w Polsce, została osoba seropozytywna – KASIA – aktywnie żyjąca młoda psycholog. Skoncentrowaliśmy nasze działania komunikacyjne wokół bohaterki kampanii, reprezentantki grupy osób zakażonych: młodej, wykształconej, aktywnej kobiety, mówiącej otwarcie o swoim życiu, pokazującej jego pozytywne aspekty. Zarekomendowaliśmy takie kanały komunikacji aby pozwalały one na interakcję i bezpośredni kontakt z nosicielami – były to internet, media społecznościowe, akcje miejskie, działania w szkołach – wsparte aktywnością medialną i materiałami edukacyjnymi. Umożliwienie szczerej rozmowy z zakażonymi, nawiązanie z nimi relacji miało zmienić stereotypowe postrzeganie osób seropozytywnych i pokazać, że kontakty z nimi są bezpieczne.

Wykorzystane narzędzia i rozwiązania komunikacyjne w ramach kampanii:

a) Strona internetowa kampanii – www.hivokryzja.pl oraz www.hivocrisy.pl – źródło danych o problemie i kampanii, fakty o HIV, poradnia online, multimedia, materiały edukacyjne do pobrania, ponad 35 tys. odsłon

b) Facebook – główny kanał komunikacji (informacje o działaniach w ramach kampanii, zapowiedzi i relacje z wydarzeń, filmy, memy, zdjęcia, materiały edukacyjne oraz linki do artykułów i stron prezentujących projekty poświęcone HIV, realizowane na świecie)

c) Spoty reklamowe:

  • spot nr 1 – otwierający akcję. Kasia, nosicielka HIV opowiada o problemach, które spotykają ją w związku z tym, że jest zakażona.
  • spot nr 2 – Rafał Mohr, aktor, ambasador kampanii przekonuje, że osoby zakażone HIV należy traktować w taki sam sposób, jak osoby zdrowe i udowadnia to w scenie w pocałunku z Kasią.
  • spot nr 3 – Raper i dziennikarz muzyczny Vienio gotuje z Kasią, korzystając z tych samych sztućców i jedząc z jednego talerza.

d) Akcje miejskie – działania w przestrzeni miejskiej w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Ustce; akcje informacyjne, happeningi na ulicach, w restauracjach i pubach, budynkach użyteczności publicznej.

e) Akcje ambientowe – zawieszki w miejscach publicznych z hasłami np.: „Siedząc obok osoby z wirusem, nie zarazisz się HIV”, „ Dotykając tego samego stołu, nie zakazisz się HIV”

f) „Test na HIVokryzję” – 1 grudnia w Światowym Dniu AIDS goście warszawskiej restauracji mogli korzystać z kuba, używanego przez osobę seropozytywną. Kubek z napisem: „Z tego kubka piła osoba zakażona wirusem HIV” można było później kupić na Allegro, dochód ze sprzedaży przekazano na pomoc chorym.

g) Cykl działań edukacyjnych

  • szkolenia dla wolontariuszy
  • spotkania, warsztaty w szkołach
  • spektakl teatralny
  • materiały edukacyjne dystrybuowane w placówkach medycznych (szpitalach, przychodniach)
  • współpraca ze stacjami Sanepidu w całym kraju

h) Wsparcie kampanii przez znane osoby m.in. Kubę Wojewódzkiego, Paulinę Młynarską, Tomasza Kamela, Agnieszkę Holland

i) Kampania reklamowa w mediach ogólnopolskich

Temat dyskryminacji osób seropozytywnych pojawił się w debacie publicznej: w Sejmie, na konferencjach poświęconych zdrowiu. Sanepid sam zgłosił akces do kampanii. Zwieńczeniem kampanii była wystawa zdjęć prezentujących osoby zakażone.

Efekty

  • Poszerzenie świadomości na temat dróg zakażenia, dzięki dotarciu do szerokiej opinii publicznej.
  • Zmiana prezentacji problemu w mediach, uwrażliwienie dziennikarzy na język tekstów poświęconych problematyce HIV.
  • Dołączanie się nowych podmiotów do kampanii w trakcie jej trwania.
  • Wprowadzenie tematyki ostracyzmu wobec osób chorych do debaty publicznej
  • Osiągnięte statystyki kampanii:
    • 45 wolontariuszy
    • 240 akcji miejskich
    • 450 publikacji w mediach
    • 8 000 materiałów merytorycznych
    • 13 000 odniesień do hasła HIVokryzja
    • 15 mln odbiorców kampanii

Kampania została zrealizowana dzięki przy wsparciu Patronów i Partnerów: Wanda Nowicka Wicemarszałkini Sejmu, Krajowe Centrum ds. AIDS, Leo Burnett, Instytut Monitorowania Mediów, RDC Radio Dla Ciebie, Teatr Ateneum, Studio Tęcza, Jansen.

Planet Partners wspólnie z Klientem – Studio Psychologii Zdrowia otrzymało za kampanię połeczną „HIVokryzja – Wyleczmy się” nagrodę ZŁOTE SPINACZE 2016 w kategorii „Medycyna i Zdrowie” Więcej o kampanii http://www.hivokryzja.pl/

Przykładowe realizacje z: Obsługa komunikacji