Wagary od pracy

Dziś 21 marca – pierwszy dzień wiosny! Wśród wielu zwyczajów świętowania tego dnia są dobrze pamiętane przez nas wagary! Kto nie był choć raz na tej planowanej ucieczce ze szkoły..? No właśnie.

Zastanawiałam się czy prawo pracy daje nam – dorosłym jakąś namiastkę wagarów. Otóż okazuje się, że tak. Pewnie niejeden czytając ten tekst powie: ale to nie żadne wagary tylko po prostu urlop! Ok, zgodzę się, ale przecież można nazwać zrobienie sobie wolnego – urlopem, a można – urwaniem się z pracy 😉

Podpowiem Wam kiedy i ile razy 🙂 możemy zrobić sobie wagary w pracy.

Każdemu pracownikowi przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze zależnym od jego stażu pracy i może to być 20 lub 26 dni. Dodatkowo przysługuje nam jeszcze:

1 dzień – z okazji ślubu dziecka (urlop okolicznościowy)

2 dni – w przypadku narodzin dziecka (urlop okolicznościowy)

2 dni – na swój ślub (urlop okolicznościowy)

2 dni – opieka na dziecko do lat 14 (można wykorzystać w dowolnym momencie w roku kalendarzowym bez podawania przyczyny)

20 tygodni – urlop macierzyński (jeżeli kobieta urodziła 1 dziecko)

31 tygodni – urlop macierzyński (przy bliźniakach)

33 tygodnie – urlop macierzyński (przy trojaczkach)

35 tygodni – urlop macierzyński (przy narodzinach czworaczków)

37 tygodni – urlop macierzyński (jeśli urodzą się pięcioraczki)

14 dni – urlop tacierzyński (obowiązujący od tego roku)

3lata – wychowawczy (bezpłatny)

Dodatkowo:

4 dni – urlop na żądanie (do wykorzystania w ciągu całego roku kalendarzowego, dni są wliczane do urlopu podstawowego. Trzeba powiadomić o tym szefa najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu – przed godziną, o której powinniśmy być na stanowisku pracy. Wystarczy uprzedzić telefonicznie, można napisać maila lub sms-a)

Można też skorzystać z urlopu bezpłatnego pod warunkiem, że pracodawca wyrazi na to zgodę. Czas trwania urlopu wyznacza pracownik. Bezpłatny urlop podejmujemy zwykle w celu podjęcia innej pracy, sprawowania opieki nad dzieckiem lub po prostu …. przeznaczamy na odpoczynek.

Na koniec dodam coś dla wszystkich „honorowych”. Dawcy krwi mogą liczyć na przywileje w postaci prawa do zwolnienia od pracy na czas oddawania krwi.

Zatem życzę wszystkim, wielu okazji do wiosennych spacerów, jak najczęstszych wypadów za miasto i wyrozumiałych przełożonych 🙂 No to na wagary!

 

Katarzyna Banaś

 

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

RAPORTY

W naszym raporcie przenalizowaliśmy jaki jest rodzimy obszar IT w sektorze kosmicznym, z dwóch perspektyw – od strony rozwoju biznesu i realizowanych projektów, ale też okiem przedstawicieli działów HR badanych przez nas podmiotów. Po wykonaniu przedmiotowego badania, widzimy już jak niesamowicie fascynującym światem jest sektor kosmicznego IT.

WARTO WIEDZIEĆ

TAGI

Zainteresował Cię ten insight?

Dowiedz się więcej o naszym doświadczeniu i przekonaj się, w jaki sposób odpowiemy na Twoje potrzeby!

Podobne publikacje

Gdy wyszukujemy w sieci frazę „przemysł i komunikacja” wśród wyników najczęściej pojawiają się hasła związane z transmisją danych, wydajną komunikacją sieciową, porozumiewaniem się robotów, Internetem Rzeczy (IoT) czy Przemysłem 4.0. I bardzo słusznie, jednak nie o takiej komunikacji będę dziś pisać. W zamian pokażę na przykładzie czterech różnych obszarów, że przemysł – podobnie jak każda inna branża – potrzebuje przemyślanej strategii komunikacji opartej o działania PR, które są dopasowane do celów biznesowych firmy i różnych grup odbiorców.

Masz świadomość czym i jak ważny dla Twojej firmy lub instytucji jest PR, jesteś po pierwszym kontakcie z przedstawicielami agencji i zaczynasz czuć, że w Twojej głowie rodzą się kolejne pytania. Tak, to właściwy moment, by je zadać. A jeśli masz wątpliwości, czy o czymś istotnym nie zapomniałeś, zapoznaj się z naszą listą.

Influencer marketing – czy warto?

Youtuberzy, instagramerzy, tiktokerzy, przedstawiciele świata sportu, mody i kultury. Celebryci, uczestnicy kolejnych edycji reality show, byłe żony obecnych mężów gwiazd. Mikro- i nano- influencerzy… Wydaje się, że grono osób posiadających predyspozycje i zasięgi, by zostać ambasadorem Twojej marki, jest nieograniczone. Jak wybrać te, z którymi faktycznie warto nawiązać współpracę? Korzystając z własnych doświadczeń podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę dokonując takiego wyboru.