Warsztaty komunikacyjne jako element onboardingu klienta w PR

Pierwszy miesiąc współpracy to zarówno dla zespołu specjalistów PR, jak i klienta kluczowy czas. Obie strony poznają się wzajemnie, budują relacje oraz zaufanie, a jednocześnie realizowane są już pierwsze aktywnościJedną ze stosowanych w Planet Partners form onboardingu klienta są warsztaty, dzięki którym nie tylko możemy poznać firmę od środka, ale też wspólnie wypracować cele i kierunki na kolejne miesiące wspólnych działań. 

Integracja z zespołem 

W codziennej pracy kontaktujemy się zwykle jedynie z kilkoma wyznaczonymi do tego osobami po stronie klienta. Dzięki warsztatom, możemy spotkać także pozostałą część zespołu i poznać nierzadko bardzo zróżnicowane punkty widzenia. Równie cennych informacji i inspiracji do działań komunikacyjnych dostarczy nam dział marketingu i sprzedaży, obsługi klienta, HR czy R&D lub zarządWiększości tych osób, które zwykle uczestniczą w warsztatach, nie mielibyśmy okazji poznać, przechodząc od razu do działań operacyjnych. Dla PR-owca obserwowanie wewnętrznej dyskusji to także świetna okazja do poznania relacji i atmosfery panującej w zespole. Z kolei uczestnicy, mając wpływ na planowanie kolejnych kroków działań komunikacyjnych, czują się częścią projektu, podchodzą do niego z większym zaangażowaniem i lepiej rozumieją pracę konsultantów 

Spojrzenie na firmę od środka 

Warsztaty zaczynamy zwykle od prostego ćwiczenia, w którym prosimy wszystkich uczestników o opisanie w kilku zdaniach firmy, organizacji lub produktu (jeśli to na nim skupiają się nasze działania). Zdarza się, że odpowiedzi są spójne, ale nierzadko pojawiają się także rozbieżności np. w postrzeganiu wyróżników marki. Takie różnice bywają zaskakujące dla samych uczestników, którzy często są przekonani o wewnętrznej spójności własnej komunikacji. Kolejnym etapem ćwiczenia jest wspólna analiza wszystkich odpowiedzi oraz stworzenie na ich podstawie spójnego komunikatu o marce lub produkcie. Zyskujemy nie tylko bazowy komunikat do wykorzystywania w naszych dalszych działaniach, ale też spojrzenie na działania klienta „od środka”. 

Konteksty do komunikacji  

Jakie tematy powinniśmy poruszać w naszej komunikacji? W jakich kontekstach prezentować markę i jej produkty czy usługi? Te pytania zadaje sobie każdy PR-owiec, rozpoczynający współpracę z nowym klientem. Warsztaty komunikacyjne to skarbnica inspiracji, dzięki której z powodzeniem przygotujemy plan działań na kolejne miesiące. Spotkanie z przedstawicielami różnych działów to także doskonała okazja, aby spojrzeć na działalność i cele komunikacyjne klienta z szerszej perspektywy. Przedstawiciele działu sprzedaży najlepiej opiszą zalety i funkcjonalności swoich produktów oraz potrzeby klientów, HR-owcy podzielą się ciekawymi historiami pracowników, a zarząd opowie o misji i wizji oraz początkach i planach biznesowych. Korzystając z okazji warto zapytać też o preferowane kanały komunikacji, kategorie mediów, a nawet wybrane tytuły czy nazwiska liderów opinii na których szczególnie nam zależy oraz sukcesy i porażki w dotychczasowych działaniach komunikacyjnych. 

Tematy drażliwe 

Najskuteczniejszą metodą walki z kryzysem są prewencja oraz odpowiednie przygotowanie. Dlatego już na etapie planowania działań, warto zastanowić się czy są tematy, których powinniśmy unikać lub zagadnienia, jakie mogą postawić nas w trudnej sytuacji. Po wspólnym zastanowieniu się i wyliczeniu potencjalnie niebezpiecznych obszarów komunikacyjnych, przechodzimy zwykle do sporządzenia krótkiej listy Q&A. Taki dokument to dla uczestników warsztatów forma uporządkowania wiedzy oraz wsparcie w stresujących sytuacjach. Z kolei dla specjalistów PR to bezcenna wiedza, dzięki której wiemy, na co powinniśmy być szczególnie wyczuleni. 

Rozpoczęcie współpracy z nowym klientem od osobistego spotkania na warsztatach pozwala nam poznać jego potrzeby i oczekiwania znacznie głębiej niż podczas standardowego audytu wstępnego. Co więcej, ten rodzaj onboardingu sprzyja budowaniu relacji i wzajemnego zaufania, a te w branży komunikacyjnej mają ogromne znaczenie, także wewnątrz każdego projektu.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Account Manager

RAPORTY

W naszym raporcie przenalizowaliśmy jaki jest rodzimy obszar IT w sektorze kosmicznym, z dwóch perspektyw – od strony rozwoju biznesu i realizowanych projektów, ale też okiem przedstawicieli działów HR badanych przez nas podmiotów. Po wykonaniu przedmiotowego badania, widzimy już jak niesamowicie fascynującym światem jest sektor kosmicznego IT.

WARTO WIEDZIEĆ

TAGI

Zainteresował Cię ten insight?

Dowiedz się więcej o naszym doświadczeniu i przekonaj się, w jaki sposób odpowiemy na Twoje potrzeby!

Podobne publikacje

Gdy wyszukujemy w sieci frazę „przemysł i komunikacja” wśród wyników najczęściej pojawiają się hasła związane z transmisją danych, wydajną komunikacją sieciową, porozumiewaniem się robotów, Internetem Rzeczy (IoT) czy Przemysłem 4.0. I bardzo słusznie, jednak nie o takiej komunikacji będę dziś pisać. W zamian pokażę na przykładzie czterech różnych obszarów, że przemysł – podobnie jak każda inna branża – potrzebuje przemyślanej strategii komunikacji opartej o działania PR, które są dopasowane do celów biznesowych firmy i różnych grup odbiorców.

Masz świadomość czym i jak ważny dla Twojej firmy lub instytucji jest PR, jesteś po pierwszym kontakcie z przedstawicielami agencji i zaczynasz czuć, że w Twojej głowie rodzą się kolejne pytania. Tak, to właściwy moment, by je zadać. A jeśli masz wątpliwości, czy o czymś istotnym nie zapomniałeś, zapoznaj się z naszą listą.

Influencer marketing – czy warto?

Youtuberzy, instagramerzy, tiktokerzy, przedstawiciele świata sportu, mody i kultury. Celebryci, uczestnicy kolejnych edycji reality show, byłe żony obecnych mężów gwiazd. Mikro- i nano- influencerzy… Wydaje się, że grono osób posiadających predyspozycje i zasięgi, by zostać ambasadorem Twojej marki, jest nieograniczone. Jak wybrać te, z którymi faktycznie warto nawiązać współpracę? Korzystając z własnych doświadczeń podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę dokonując takiego wyboru.