Od ponad 10 lat zajmujemy się komunikacją dla różnych podmiotów polskiego sektora kosmicznego i bierzemy udział w publicznym dyskursie na temat zmian następujących w sektorze. Aktywnie włączyliśmy się w akcję wsparcia wstąpienia Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej (za co otrzymaliśmy w 2011 wyróżnienie w konkursie Złote Spinacze). Przystąpiliśmy także do jedynej organizacji branżowej – Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego. Obserwując transpozycję postrzegania tej branży jako już istotnej części rozwoju biznesu (a nie tylko nauki), pod koniec zeszłego roku rozpoczęliśmy realizację pierwszego w Polsce badania wizerunku sektora kosmicznego.
Wspólnie z Europejską Fundacją Kosmiczną, zaproponowaliśmy ten projekt Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., która wsparła go oraz zaprosiliśmy do współpracy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, który wykonał kapitalną analizę medialną sektora za 2017 rok. W ramach badania chcieliśmy przede wszystkim odpowiedzieć na pytania dotyczące aktywności podmiotów kosmicznych w Polsce, sprawdzić które wydarzenia/informacje najmocniej wpłynęły na postrzeganie sektora przez różne grupy interesariuszy, a także jaki potencjał komunikacyjny ma obecnie ten sektor w Polsce – w postaci silnych marek, wyróżniających się wydarzeń czy osób, które można by uznać za kosmicznych influencerów.
W ramach naszych działań przeprowadziliśmy badania jakościowe wśród firm skupionych w Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego, przedstawicieli instytucji publicznych, wspierających sektor kosmiczny oraz dziennikarzy, zajmujących się tą tematyką. Podjęliśmy się także analizy nadesłanych odpowiedzi oraz określiliśmy wyzwania komunikacyjne dla sektora.
Aktywność medialna sektora
Raport wykazał, że pomimo aktywności medialnej wiodących firm i instytucji, wciąż mamy niezagospodarowany potencjał komunikacyjny sektora kosmicznego. Wynikać to może z braku podmiotów, które potrafią jasno, ale efektywnie komunikować tę gałąź przemysłu. Dla przedstawicieli branży kosmicznej, inwestorów, instytucji wspierających, a także dziennikarzy to jednocześnie sygnał, że pogłębianie świadomości odbiorców nt. potencjału tej gałęzi przemysłu jest niezwykle istotne.
Nasi respondenci z różnych grup docelowych jednogłośnie wskazywali, że zeszłoroczna dyskusja medialna dot. Polskiej Agencji Kosmicznej nie pozostała bez wpływu na wizerunek całego sektora w Polsce. Mnie osobiście bardzo interesowało pytanie dot. wskazania wydarzeń, które najlepiej wspierają wizerunek branży. Tu na pierwszym miejscu wskazano ex aequo Forum Sektora Kosmicznego (forum B2B, realizowane przez Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego) oraz European Rover Challenge (od ponad 4 lat produkowane i wspierane komunikacyjnie przez Planet PR masowe wydarzenie popularno-naukowe, uznawane także za jedno z czołowych wydarzeń robotyczno-kosmicznych w Europie).
W raporcie wyszczególniono także tematy, które wywołały największe zainteresowanie mediów w ubiegłym roku. Wśród informacji, które cieszyły się popularnością znalazły się m.in. te dotyczące projektu mechanizmu zaciskowego realizowanego przez firmę SENER dla Europejskiej Agencji Kosmicznej, rozpoczęcia budowy platformy satelitarnej Hypersat przez firmę Creotech, zamieszanie wokół Polskiej Agencji Kosmicznej z uwagi na publikację raportu NIK, oceniającego dotychczasowe funkcjonowanie agencji oraz publikacje nt. perspektyw polskiego sektora kosmicznego po pierwszym 5-letnim okresie członkostwa w Europejskiej Agencji Kosmicznej.
TOP 5 firm sektora kosmicznego i kosmiczni influencerzy
W raporcie postanowiliśmy także przeanalizować postawę firm kosmicznych pod kątem aktywności komunikacyjnej, dostępności marki dla dziennikarzy, a także liczby wysyłanych komunikatów. W oparciu o te kryteria wyróżniono w raporcie pięć najaktywniejszych podmiotów w Polsce. Są to:
- Centrum Badań Kosmicznych PAN
- Creotech Instruments S.A.
- Instytut Łączności
- Grupa Kapitałowa Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.
- SENER Sp. z o.o.
- dr Grzegorz Brona
- Paweł Wojtkiewicz
- dr inż. Piotr Orleański
- Łukasz Wilczyński
- dr Krzysztof Kanawka
Wizerunek i wyzwania sektora kosmicznego
W kwestii samego wizerunku sektora, z analizy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wynika, że w mediach o branży kosmicznej w 2017 roku mówiło się dobrze. Połowę z 7,5 tysiąca informacji charakteryzował pozytywny wydźwięk. Publikacje w przeważającej większości pojawiły się w Internecie, a prym wiodły tu portale branżowe. Opracowanie danych pokazało także, że o sektorze kosmicznym – choć to temat szeroki – bardzo często pisano jedynie w krótkich wzmiankach. Bardzo istotnym kanałem komunikacyjnym branży były także media.