Kreatywność na zawołanie

[:pl]W stanie kreatywnego uniesienia człowiek znajduje się poza czasem i przestrzenią. Opuszcza się na dno studni podświadomości, skąd wydobywa to, co w zazwyczaj jest poza jej zasięgiem. Następnie łączy to z codziennym doświadczeniem, a efektem jego pracy jest dzieło sztuki. E.M.Forster

Świat przyspieszył i niełatwo się nad czymś pochylić w spokoju, przemyśleć coś głębiej i gruntownie.  Mamy czasy, w których niełatwo się skupić. Czas nam umyka, przecieka przez palce, ciśnienie wzrasta.  Jest coraz więcej informacji i coraz mniej możliwości ich przetwarzania. Rzeczy do zrobienia się mnożą, a terminy gonią.  Wszystko to  doprowadza do tego, że operujemy myślą krótką i lekką.
Kiedy odwiedzamy odległe zakątki świata, te mniej dotknięte obsesją natychmiastowości takie jak np. Brazylia zadziwia to, jak mocno ich mieszkańcy wierzą, że to właśnie człowiek musi dostosować się do otaczającej go rzeczywistości, a nie na odwrót. Dla nich oczywistym jest, że autobus będzie wtedy gdy przyjedzie, coś można uznać za zrobione jak będzie po prostu gotowe, wschód słońca na ogół oznacza początek nowego dnia ect.

Miecz Damoklesa
Konkurencja właśnie wprowadziła nowe rozwiązanie lub produkt, konsumentowi znudziła się stara wersja, a sprzedaż nieubłagalnie spada…
Firmy często wytwarzają presję kreatywności i innowacji. Pomysły muszą się pojawiać już natychmiast, niemalże z prędkością światła, bo inaczej można zostać wypartym przez innych, działających bardziej dynamicznie.
W kreatywnej atmosferze to nie presja zegara powinna ustalać porządek wszystkich czynności, ale czynności powinny organizować czas. Aby dać szansę swojemu umysłowi należy dać swoim myślom odrobinę przestrzeni.  Twórcza postawa może zaowocować pomysłami wartymi miliony, jednak…

Dystans
Kreatywność nie jest cechą. Wszyscy w jakimś stopniu generujemy pomysły i ciekawe rozwiązania. Na ogół są one zależnie od wytrenowania własnego umysłu oraz stanu emocjonalnego. Istnieje zatem umiejętność kreatywności, lecz w jaki sposób przyciągnąć do siebie olśniewającą myśl akurat na zebraniu w czwartek pomiędzy 13 a 15??

Dobre pomysły mają dwie wady: nigdy nie wiadomo, kiedy zechcą przyjść i niemal na pewno nie będzie to wtedy, kiedy od nas tego oczekują inni.

Czy problem kreatywności jest zatem związany z miejscem w jakim przebywamy? Wszystko wskazuje na to, że tak. Według Richarda Watsona biuro jest miejscem podejrzanym 😉 jeśli chodzi o zdolność generowania kreatywnych pomysłów. Jest to miejsce sztuczne i odpersonalizowane.  Aby w naszej głowie pojawiła się jakaś inspirująca myśl, należy oczyścić swoje otoczenie, minimalizm współgra ze spokojem i zdecydowanie korzystnie wpływa na nasz umysł.
Inne podejście mówi, że im barwniej, im bardziej bogato tym nasz mózg jest mocniej stymulowany. A więc, kolorowe ściany, niecodzienne akcesoria biurowe czy nowoczesne niestandardowe meble są inspiracją dla dobrych pomysłów.
Jednak zazwyczaj cenne niestandardowe myśli pojawiają się w innej scenerii niż biuro i w innej czasoprzestrzeni niż byśmy tego oczekiwali. Sklep, stoisko z warzywami, tramwaj czy park o poranku, wtedy każdy z nas ma największą szansę na okrzyk- EUREKA!!. Trzeba wyjść poza biuro np. do parku, pobyć chwilę sam na sam ze swoimi myślami, czytać inne rzeczy niż raporty, analizy czy sprawozdania, spotykać się z ludźmi i rozmawiać  z nimi o życiu, a nie tylko o ich doświadczeniu z naszym produktem…

Zdystansowany, odprężony, uwolniony od schematów mózg owocuje wieloma zadziwiającymi pomysłami-oto tajemnica kreatywności!
Ale ta gra toczy się dalej, pamiętajmy…

Zawsze kiedy człowiek wymyśla lepszą pułapkę na myszy, Natura tworzy lepszą mysz. James Carswell

Katarzyna Banaś[:en]W stanie kreatywnego uniesienia człowiek znajduje się poza czasem i przestrzenią. Opuszcza się na dno studni podświadomości, skąd wydobywa to, co w zazwyczaj jest poza jej zasięgiem. Następnie łączy to z codziennym doświadczeniem, a efektem jego pracy jest dzieło sztuki. E.M.Forster

Świat przyspieszył i niełatwo się nad czymś pochylić w spokoju, przemyśleć coś głębiej i gruntownie.  Mamy czasy, w których niełatwo się skupić. Czas nam umyka, przecieka przez palce, ciśnienie wzrasta.  Jest coraz więcej informacji i coraz mniej możliwości ich przetwarzania. Rzeczy do zrobienia się mnożą, a terminy gonią.  Wszystko to  doprowadza do tego, że operujemy myślą krótką i lekką.
Kiedy odwiedzamy odległe zakątki świata, te mniej dotknięte obsesją natychmiastowości takie jak np. Brazylia zadziwia to, jak mocno ich mieszkańcy wierzą, że to właśnie człowiek musi dostosować się do otaczającej go rzeczywistości, a nie na odwrót. Dla nich oczywistym jest, że autobus będzie wtedy gdy przyjedzie, coś można uznać za zrobione jak będzie po prostu gotowe, wschód słońca na ogół oznacza początek nowego dnia ect.

Miecz Damoklesa
Konkurencja właśnie wprowadziła nowe rozwiązanie lub produkt, konsumentowi znudziła się stara wersja, a sprzedaż nieubłagalnie spada…
Firmy często wytwarzają presję kreatywności i innowacji. Pomysły muszą się pojawiać już natychmiast, niemalże z prędkością światła, bo inaczej można zostać wypartym przez innych, działających bardziej dynamicznie.
W kreatywnej atmosferze to nie presja zegara powinna ustalać porządek wszystkich czynności, ale czynności powinny organizować czas. Aby dać szansę swojemu umysłowi należy dać swoim myślom odrobinę przestrzeni.  Twórcza postawa może zaowocować pomysłami wartymi miliony, jednak…

Dystans
Kreatywność nie jest cechą. Wszyscy w jakimś stopniu generujemy pomysły i ciekawe rozwiązania. Na ogół są one zależnie od wytrenowania własnego umysłu oraz stanu emocjonalnego. Istnieje zatem umiejętność kreatywności, lecz w jaki sposób przyciągnąć do siebie olśniewającą myśl akurat na zebraniu w czwartek pomiędzy 13 a 15??

Dobre pomysły mają dwie wady: nigdy nie wiadomo, kiedy zechcą przyjść i niemal na pewno nie będzie to wtedy, kiedy od nas tego oczekują inni.

Czy problem kreatywności jest zatem związany z miejscem w jakim przebywamy? Wszystko wskazuje na to, że tak. Według Richarda Watsona biuro jest miejscem podejrzanym 😉 jeśli chodzi o zdolność generowania kreatywnych pomysłów. Jest to miejsce sztuczne i odpersonalizowane.  Aby w naszej głowie pojawiła się jakaś inspirująca myśl, należy oczyścić swoje otoczenie, minimalizm współgra ze spokojem i zdecydowanie korzystnie wpływa na nasz umysł.
Inne podejście mówi, że im barwniej, im bardziej bogato tym nasz mózg jest mocniej stymulowany. A więc, kolorowe ściany, niecodzienne akcesoria biurowe czy nowoczesne niestandardowe meble są inspiracją dla dobrych pomysłów.
Jednak zazwyczaj cenne niestandardowe myśli pojawiają się w innej scenerii niż biuro i w innej czasoprzestrzeni niż byśmy tego oczekiwali. Sklep, stoisko z warzywami, tramwaj czy park o poranku, wtedy każdy z nas ma największą szansę na okrzyk- EUREKA!!. Trzeba wyjść poza biuro np. do parku, pobyć chwilę sam na sam ze swoimi myślami, czytać inne rzeczy niż raporty, analizy czy sprawozdania, spotykać się z ludźmi i rozmawiać  z nimi o życiu, a nie tylko o ich doświadczeniu z naszym produktem…

Zdystansowany, odprężony, uwolniony od schematów mózg owocuje wieloma zadziwiającymi pomysłami-oto tajemnica kreatywności!
Ale ta gra toczy się dalej, pamiętajmy…

Zawsze kiedy człowiek wymyśla lepszą pułapkę na myszy, Natura tworzy lepszą mysz. James Carswell

Katarzyna Banaś[:]

Facebook
Twitter
LinkedIn

RAPORTY

W naszym raporcie przenalizowaliśmy jaki jest rodzimy obszar IT w sektorze kosmicznym, z dwóch perspektyw – od strony rozwoju biznesu i realizowanych projektów, ale też okiem przedstawicieli działów HR badanych przez nas podmiotów. Po wykonaniu przedmiotowego badania, widzimy już jak niesamowicie fascynującym światem jest sektor kosmicznego IT.
Pierwsze w Polsce badanie wizerunku sektora kosmicznego zawierający analizę medialną sektora oraz wyniki badania jakościowego.

WARTO WIEDZIEĆ

TAGI

Zainteresował Cię ten insight?

Dowiedz się więcej o naszym doświadczeniu i przekonaj się, w jaki sposób odpowiemy na Twoje potrzeby!

Podobne publikacje

W piątek, 19 lipca, globalna awaria systemów Microsoft przyciągnęła uwagę całego świata. Przyczyną problemu był błąd w aktualizacji oprogramowania antywirusowego CrowdStrike, który spowodował trudności w dostępie do usług chmurowych, programów Office 365 oraz innych kluczowych systemów. Sprawdzamy, jak komunikacyjnie poradziły sobie firmy dotknięte awarią i te, które ją spowodowały.

Generacja Z to pierwsze pokolenie wychowane we w pełni cyfrowym świecie. Charakteryzuje się unikalnym podejściem do komunikacji, informacji i interakcji z markami. Jak więc wygląda PR jej oczami i jakie strategie powinny przyjąć firmy, aby spełnić jej oczekiwania?